Ultima pagina

TRANSLATOR

duminică, 19 februarie 2012

Verificarea tiparului: gatul si umerii

IzaBella m-a rugat sa mai scriu ceva si pentru croitorese. Deci reiau firul ramas la verificarea lungimii tiparului. Am ajuns la umar si gat.

Un gat mai subtire sau mai gros decat cel standard din tipar nu ar fi o prea mare problema la probatul unui tipar gata facut. Masurarea corecta a grosimii gatului devine insa o problema cand lucreezi cu software pentru facut tipare. La controlarea masuratorilor bagate in software se incepe la MyLabel cu grosimea gatului, care este folosita de program ca sa calculeze plasamentul umerilor.
Nu am sa scriu despre ridicarea liniei gatului (pentru un gat mai subtire) sau largirea gatului (pentru un gat mai gros) si nici despre schimbarea liniei ca sa iti iasa un alt decolteu prezinta probleme.

Ceea ce poate da multa bataie de cap este unghiul pe care il face umarul cu cu verticala si care se numeste in engleza 'shoulder slope'. Sunt diferite articole si tutoriale care iti explica ce trebuie sa faci, daca observi ca ai umarul mai ridicat sau mai lasat decat cel al modelului standard din Burda.

Burda Style are la rubrica LEARNING un articol despre diferitele cazuri pe care le poti intalni cand probezi un tipar Burda. Ultimul desen e manechinul standard, iar primele trei sunt deviatiile. "Fiskars unzipped: Shouder slope tutorial"
Mie mi s-a parut insa mai clar un articol de Judith Neukam publicat in revista Threads (octombrie/noiembrie 2006, nr. 127) care se numeste For a Great Fit Start at the Shoulder. Un rezumat al acestui articol e publicat pe situl lor, aici. Eu nu l-am citit de fapt, dar am DVD-ul (Fitting) de la Threads in care Judith demonstreaza pe viu cum se face aceasta alteratie, asa ca presupun ca am inteles despre ce e vorba in articol.

In primul rand trebuie sa desenezi conturul gatului si al umerilor pe o foaie de hartie fixata de perete si sa marchezi punctele umarului. Pe acea foaie tragi o linie verticala care este mijlocul spatelui si asezi persoana al carei contur il desenezi cu sirea spinarii de-a lungul acestei linii.

Prima poza din postarea asta, cea pe care o vedeti la inceputul textului si este de la Threads, nu este corecta din mai multe puncte de vedere. Scopul ei este sa se arata cam cum se deseneaza si de-a lungul caror linii.
Greselile de acolo, adica greselile pe care le faceti daca desenati ca in acea poze, sunt urmatoarele
- Creionul nu se tine cum se arata acolo, ci perpendicular pe foaie si urmareste liniile corpului. Nu ai interesul sa se incline varful intr-o directie sau in alta, pentru ca in acest caz iti va iesi un contur care nu mai corespunde cu al tau. De ex obtii un umar mai inclinat decat il ai, daca lasi varful spre jos cand te apropii de rotunjimea umarului. Sau invers, daca il ridici. Deci atentie mare: creionul drept si perpendicular pe perete!
- Nu sunt marcate punctele care te intereseaza si de care trebuie sa te folosesti la corectarea unghiului umarului in tipar.

Te intereseaza sa stii si unde se intretaie pe conturul tau linia umarului cu cea a gatului si marchezi acel punct. Deci pe desenul pe hartie puneti cate un punct acolo unde tricoul atinge linia umarului si a gatului (gat / umar si capul manecii).
Daca nu ai un tricou atat de sus pe gat, ia un sirag de margelute chiar pe jurul gatului, sau ceva ce le poate inlocui. Iar daca nu ai nici asa ceva, recurge la metoda asta pentru marcarea liniei gatului:
Ia o sfoara mai groasa si atarna niste greutati la capetele ei (doua carlige de rufe de lemn??? nu ceva extrem de greu, doar suficient sa o tina intinsa). Pune-o de-a lungul gatului cu greutatile sa-ti atarne pe spate si deseneaza cu un creion de machiaj conturul ei de-a lungul gatului in fata. Apoi schimb-o cu greutatile spre fata si deseneaza conturul gatului pe spate. Asa ai linia ideala a gatului tau, 'jewel line'. NB. Daca vedeti tipare cu 'jewel line' este vorba de aceasta linie de gat, cum se vede in pozele de mai jos.
Dupa ce ai desenat conturul umerilor, dai hartia jos de pe perete si compari linia umarului de pe tipar cu cea a umerilor tai. Burda arata aici care ar fi diferentele.
Dupa cum se vede la umerii ridicati / patrati (square) capul umarului iti impinge partea dinspre gat in sus si ai acolo exces de material. Prin impingerea tiparului in sus, ca sa se acomodeze pe capul umarului iti va fi rascroitura prea mica.
La umarul cazut (extra slope) e invers: ai exces de material deasupra capului umarului si maneca iti va veni prost.
Iar in cazul oaselor proeminente ar fi ceva intermediar (seamana cumva cu umerii patrati, numai ca punctul cel mai ridicat nu e pe capul umarului ci undeva pe umar).

Cum se foloseste conturul corpului la corectarea unghiului umarului? 
Puneti foaia de hartie cu conturul umerilor pe masa si aliniati tiparul cu mijlocul fetei (spatelui) pe linia verticala pe care ati desenat-o si care reprezinta sirea spinarii. Punctul cel mai sus de la gat de pe tipar sa coincida cu cel de pe desen.

Acum veti vedea daca trebuie sa alterati tiparul sau nu. In poza de mai sus umarul nu e OK. Avem un umar ridicat. Partea dinspre maneca a fetei trebuie ridicata pt ca linia umarului sa mearga de la gat la cea mai ridicata parte de la capul bratului.

Pentru asta trebuie taiat tiparul in felul urmator (desenul de la Burda e mai clar)
Si faceti o miscare de translatie a partii care contine subratul: in sus, daca aveti umerii ridcati si in jos, daca umerii sunt cazuti. Pentru cazul demonstrat in desenul din Threads (colorat) cu umerii ridicati solutia este asta:

Apoi egalizati linia umarului si umpleti golul creat sub brat cu foita lipita cu scoci.

La umerii cazuti este invers, acolo se lasa in jos partea decupata si veti avea surplus de scos de sub brat.
Asta pentru ca se modifica numai linia umarului, nu si lungimea rascroiturii bratului.

S-ar putea ca sa aveti nevoie sa coborati si linia aceea, dar asta din alte motive (brate foarte solide, care au nevoie de mai mult spatiu - o alteratie care poate fi necesara si la persoane care au o linie de inclinatie a umarului standard).

Pun acum imaginile de pe situl Burda (raman la parerea ca pozele din Threads sunt mai clare). Singurul lucru mai clar aici este ca se arata ca dupa ce ai mutat partea cu subratul in jos sau in sus, trebuie sa egalizezi umarul, ca linia intre punctul gatului si punctul de pe capul umarului sa fie dreapta.
Schimbarea se face atat la fata cat si la spate in acelasi fel / egal. Si aici pot fi complicatii daca cineva are un spate cocosat, dar nici acolo alteratia nu e legata de unghiul umarului, ci de lungimea spatelui.
Am mai gasit un site care va va fi de folos, aici. Ce imi place aici este ca iti arata cum identifici probeleme legate de unghiul umarului cu bluza pe tine.

Si am mai gasit un tutorial pe aceasta tema scris de Dawn Cloake care preda Fashion Academy in Anglia si pe care o cunosc de pe lista de la PatternMaker7: How to Correct Sleeve and Armhole Fit
Apoi recomand un pdf care se poate downloada de la Bernina USA despre felul in care trebuie probata o tunica / bluza (Qualifying the Tunic Fit).
Am bagat amandoua pfd-urile in lista mea de linkuri importante, asa ca sunt gata de downloadat.

Desi pdf-ul de la Bernina MyLabel este facut ca sa ajute cu probarea tunicii si corectarea input-ului in software (masuri gresit luate) este foarte instructiv si pentru altii din mai multe privinte: 
- iti arata ordinea in care trebuie sa probezi (gat, umar, etc.)
- are poze cu tunici care nu stau bine pe persoana si ti se arata cum sa recunosti greselile si ce sa faci sa le corectezi
- are o metoda nemaipomenit de buna pt verificarea daca talia este la locul ei si daca lungimea bustului e buna.
Si mai sunt is alte lucruri interesante, pe care va las sa le gasiti singure.

Inainte de a-mi lua ramas bun, mai pun o poza pe care am gasit-o pe internet si in care se arata diferenta dintre grosimea bustului (Full bust circumference) si grosimea pieptului peste bust (High bust circumference, unii ii zic CHEST measurement).
Ca sa aplici metoda Palmer & Pletsch ai nevoie de High Bust circumference.
vestea buna e ca am gasit o metoda mai usor de aplicat decat Palmer&Pletsch si anume la Sandra Betzina.

Un comentariu:

  1. Multumesc Carmen , ce pot sa mai spun ....am cerut, mi s-a dat, esti o prietena uimitoare!

    RăspundețiȘtergere