Pe o lista Bernina cineva a postat un link la o pagina pe situl oficial al Berninei USA (We All Sew), pe care am vazut niste imagini de-a dreptul socante. Si anume ce efect are folosirea aerului comprimat folosit la curatirea masinii de scame in zona suveicii.
http://weallsew.com/2012/02/08/just-say-no-to-canned-air/
Articolul este scris de o tehniciana cu diploma de la Bernina International (Bernina da cursuri pentru tehnicieni ca sa ii invete cum sa controleze si repare masinile ultra sofisticate si gingase pe care le face acum Bernina).
Pentru cine nu citeste engleza am sa fac un rezumat.
Cei ce folosesc aerul comprimat au iluzia ca isi curata masina foarte bine. Ceea ce nu realizeaza este ca aerul comprimat sufla toate scamele spre interiorul masinii, fara ca sa-ti dai seama.
Singurul lucru pe care il vezi este ca suveica si ce e in jurul ei este curata si consideri ca asta este valabil si pentru rest. Ce este in interiorul masinii nu se vede sau nu se vede bine, daca nu desurubezi surubelele care tin carcasa inchisa.
Daca va uitati la poza de mai sus veti vedea ca aria asta este intr-adevar singura curata.
E adevarat ca unii incearca sa sufle in directie opusa - nu prea pricep eu cum se poate asta, dar se pare ca e oarecum posibil. Si apoi - va spun din experienta - la fel de adevarat e ca noile Bernina, asa zise '8 series' sunt mult mai goale inauntru decat alte masini, chiar si decat propriile lor Aurora 440. S-ar putea ca la masinile mai putin computerizate sa ai mai putine probleme cu suflatul aerului comprimat decat la Bernina mare. Nu stiu, presupun. Ca sa fiu putin avocatul diavolului si sa zic ca nu e dracul atat de negru cat il prezinta ei in articolul despre aerul comprimat si urmarile funeste ale folosirii lui.
Sfatul lor e clar: nu folositi niciodata aer comprimat la curatarea masinii! Ei recomanda o perie moale, de calitate (care nu lasa peri, ca atunci iar ai incurcat-o, daca iti intra vreun perisor intre piesele suveicii).
Un articol foarte folositor este cel de pe situl de la THREADS "Preventive Sewing-Machine Maintenance", dar ei te sfatuiesc sa folosesti aer comprimat. Presupun ca asa are de-a face si cu tipul de masina. Ar trebui sa fac o poza in interiorul Berninei mari ca sa intelegeti ce spatiu mare este deschis si accessibil scamelor, pe cand la Brotherul pe care il am spatiul de sub suveica este practic inchis.
Gasiti in acest articol descrierea diferitelor etape ale curatarii masinii. Eu nu ma tin dupa ei sa curat in ordinea data in articol, pentru ca am abonament anual pentru intretinerea masinilor la magazinul de unde le-am cumparat. Dat fiind ca tehnicianul mi le curata si controleaza peste tot, nu curat decat zona suveicii si a transportorului, asa cum veti citi mai jos.
S-ar putea ca la nevoie sa aplic si eu curatarea traseului atei si a rotitelor care creeaza tensiune punand in masina un fir de ata mai groasa (Gütterman pentru cusut butoniere sau jeansi), fara sa-l trec prin ac si tragandu-l spre ac, ca sa-l scot (se repeta de cateva ori, ca sa se scoata eventualele scame dintre discurile de tensiune). Pana acum n-am avut nevoie de asta.
Fetele de pe grupul Bernina folosesc in loc de aer comprimat:
- perie de dinti pentru bebelusi, care are firele foarte moi
- chestiile alea de curatat intre dinti
- pensule de pictura daca au perii bine lipiti si nu-i pierd (deci - mai scumpe)
- aspiratorul.
Eu folosesc peria de dinti pentru copii de 1 an (pe care am pozat-o si pus-o pe blog) si mai des aspiratorul. Acoper capul tevii cu un rest dintr-un ciorap de nailon, ca sa nu aspir din greseala ceva fara sa stiu, si mai tin si mana ca un fel de continuare a tubului, ca sa nu fie capatul prea aproape de masina si puterea de aspiratie prea mare.
Nu-mi place aerul comprimat si din alte motive: costa bani (pe care nu vad de ce i-as da) si nu-mi plac produsele care se termina cand ai nevoie de ele, pentru ca ai uitat sa le cumperi (apret spray, creion de marcat hidrosolubil si alte minuni din astea, care se pot inlocui cu mijloace mai simple, domestice).
Ce am invatat de la Bernina este ca trebuie sa iti ingrijesti masina de cust daca vrei sa coasa bine si sa te tina mult. Cum o curat eu.
- De fiecare data cand o iau in folosinta dupa ce a stat un timp nefolosita o curat - daca nu am curatat-o dupa ce am terminat de cusut: scot placuta (la Janome prin desurubare) care ascunde dintisorii transportorului sa-i perii, aspirand in acelasi timp aspiratorul, dar nu la putere maxima sau cu mana palnie. Apoi curat suveica si pun putin ulei. Mult timp s-a crezut ca anumite masini nu trebuie unse, ceea ce era scris negru pe alb in manual. Asta a fost politica la Janome 6000. Acum au revenit si ei la pus ulei.
- Se mai pune ulei dupa ce ai cusut si ai terminat ata de la o suveica intreaga. De fapt la nu stiu cate ore de cusut, dar cine sta sa tot adune minute?!? Insa auzi foarte bine cand o masina are nevoie de ulei, pentru ca scoate un sunet metalic si nu 'toarce' ca o matza fericita. Cand imi scoate un sunet zdranganit ca o armura care se misca, stiu ca trebuie sa o ung.
- Dupa ce am pus o picatura de ulei la rotorul de la suveica, pun putin ulei pe deget si dau in jurul tijei care se misca ridicand si coborand acul. Acolo se poate forma un inelus de scame, care si acela impiedica miscarea de piston a tijei.
- La masina de surfilat pe care o am eu (Bernina 1300 MD) nu e nevoie sa ung decat in doua locuri si anume acolo unde ai 'metal pe metal': o tija care trece printr-o alta bucata de metal. Cam asta e regula generala: ungi unde ai 'metal miscandu-se pe metal'.
Uleiul trebuie neaparat sa fie de masina de cusut, pt ca este un tip de ulei care nu e facut sa se intareasca. Se zice ca uleiul de masina devenit tulbure nu mai trebuie folosit. Ca se ingalbeneste nu-i bai, zice un tehnician de la Bernina; dar cand se tulbura - da!
Inca nu mi-am luat o scula care se foloseste in mecanica de precizie si care te ajuta sa dozezi uleiul, ca sa nu pui prea mult. In videoul pe care il pun aici se arata cum se foloseste scula ca sa pui ulei la o masina care seamana foarte bine cu Brotherul (cam acelasi tip de suveica).
http://weallsew.com/2012/02/08/just-say-no-to-canned-air/
Articolul este scris de o tehniciana cu diploma de la Bernina International (Bernina da cursuri pentru tehnicieni ca sa ii invete cum sa controleze si repare masinile ultra sofisticate si gingase pe care le face acum Bernina).
Pentru cine nu citeste engleza am sa fac un rezumat.
Cei ce folosesc aerul comprimat au iluzia ca isi curata masina foarte bine. Ceea ce nu realizeaza este ca aerul comprimat sufla toate scamele spre interiorul masinii, fara ca sa-ti dai seama.
Singurul lucru pe care il vezi este ca suveica si ce e in jurul ei este curata si consideri ca asta este valabil si pentru rest. Ce este in interiorul masinii nu se vede sau nu se vede bine, daca nu desurubezi surubelele care tin carcasa inchisa.
Daca va uitati la poza de mai sus veti vedea ca aria asta este intr-adevar singura curata.
E adevarat ca unii incearca sa sufle in directie opusa - nu prea pricep eu cum se poate asta, dar se pare ca e oarecum posibil. Si apoi - va spun din experienta - la fel de adevarat e ca noile Bernina, asa zise '8 series' sunt mult mai goale inauntru decat alte masini, chiar si decat propriile lor Aurora 440. S-ar putea ca la masinile mai putin computerizate sa ai mai putine probleme cu suflatul aerului comprimat decat la Bernina mare. Nu stiu, presupun. Ca sa fiu putin avocatul diavolului si sa zic ca nu e dracul atat de negru cat il prezinta ei in articolul despre aerul comprimat si urmarile funeste ale folosirii lui.
Sfatul lor e clar: nu folositi niciodata aer comprimat la curatarea masinii! Ei recomanda o perie moale, de calitate (care nu lasa peri, ca atunci iar ai incurcat-o, daca iti intra vreun perisor intre piesele suveicii).
Un articol foarte folositor este cel de pe situl de la THREADS "Preventive Sewing-Machine Maintenance", dar ei te sfatuiesc sa folosesti aer comprimat. Presupun ca asa are de-a face si cu tipul de masina. Ar trebui sa fac o poza in interiorul Berninei mari ca sa intelegeti ce spatiu mare este deschis si accessibil scamelor, pe cand la Brotherul pe care il am spatiul de sub suveica este practic inchis.
Gasiti in acest articol descrierea diferitelor etape ale curatarii masinii. Eu nu ma tin dupa ei sa curat in ordinea data in articol, pentru ca am abonament anual pentru intretinerea masinilor la magazinul de unde le-am cumparat. Dat fiind ca tehnicianul mi le curata si controleaza peste tot, nu curat decat zona suveicii si a transportorului, asa cum veti citi mai jos.
S-ar putea ca la nevoie sa aplic si eu curatarea traseului atei si a rotitelor care creeaza tensiune punand in masina un fir de ata mai groasa (Gütterman pentru cusut butoniere sau jeansi), fara sa-l trec prin ac si tragandu-l spre ac, ca sa-l scot (se repeta de cateva ori, ca sa se scoata eventualele scame dintre discurile de tensiune). Pana acum n-am avut nevoie de asta.
Fetele de pe grupul Bernina folosesc in loc de aer comprimat:
- perie de dinti pentru bebelusi, care are firele foarte moi
- chestiile alea de curatat intre dinti
- pensule de pictura daca au perii bine lipiti si nu-i pierd (deci - mai scumpe)
- aspiratorul.
Eu folosesc peria de dinti pentru copii de 1 an (pe care am pozat-o si pus-o pe blog) si mai des aspiratorul. Acoper capul tevii cu un rest dintr-un ciorap de nailon, ca sa nu aspir din greseala ceva fara sa stiu, si mai tin si mana ca un fel de continuare a tubului, ca sa nu fie capatul prea aproape de masina si puterea de aspiratie prea mare.
Nu-mi place aerul comprimat si din alte motive: costa bani (pe care nu vad de ce i-as da) si nu-mi plac produsele care se termina cand ai nevoie de ele, pentru ca ai uitat sa le cumperi (apret spray, creion de marcat hidrosolubil si alte minuni din astea, care se pot inlocui cu mijloace mai simple, domestice).
Ce am invatat de la Bernina este ca trebuie sa iti ingrijesti masina de cust daca vrei sa coasa bine si sa te tina mult. Cum o curat eu.
- De fiecare data cand o iau in folosinta dupa ce a stat un timp nefolosita o curat - daca nu am curatat-o dupa ce am terminat de cusut: scot placuta (la Janome prin desurubare) care ascunde dintisorii transportorului sa-i perii, aspirand in acelasi timp aspiratorul, dar nu la putere maxima sau cu mana palnie. Apoi curat suveica si pun putin ulei. Mult timp s-a crezut ca anumite masini nu trebuie unse, ceea ce era scris negru pe alb in manual. Asta a fost politica la Janome 6000. Acum au revenit si ei la pus ulei.
- Se mai pune ulei dupa ce ai cusut si ai terminat ata de la o suveica intreaga. De fapt la nu stiu cate ore de cusut, dar cine sta sa tot adune minute?!? Insa auzi foarte bine cand o masina are nevoie de ulei, pentru ca scoate un sunet metalic si nu 'toarce' ca o matza fericita. Cand imi scoate un sunet zdranganit ca o armura care se misca, stiu ca trebuie sa o ung.
- Dupa ce am pus o picatura de ulei la rotorul de la suveica, pun putin ulei pe deget si dau in jurul tijei care se misca ridicand si coborand acul. Acolo se poate forma un inelus de scame, care si acela impiedica miscarea de piston a tijei.
- La masina de surfilat pe care o am eu (Bernina 1300 MD) nu e nevoie sa ung decat in doua locuri si anume acolo unde ai 'metal pe metal': o tija care trece printr-o alta bucata de metal. Cam asta e regula generala: ungi unde ai 'metal miscandu-se pe metal'.
Uleiul trebuie neaparat sa fie de masina de cusut, pt ca este un tip de ulei care nu e facut sa se intareasca. Se zice ca uleiul de masina devenit tulbure nu mai trebuie folosit. Ca se ingalbeneste nu-i bai, zice un tehnician de la Bernina; dar cand se tulbura - da!
Inca nu mi-am luat o scula care se foloseste in mecanica de precizie si care te ajuta sa dozezi uleiul, ca sa nu pui prea mult. In videoul pe care il pun aici se arata cum se foloseste scula ca sa pui ulei la o masina care seamana foarte bine cu Brotherul (cam acelasi tip de suveica).
salut, ma poti ajuta cu un sfat te rog, masina mea de cusut e noua, dar nu am cusut permanent la ea, si nu am unso niciodata, astazi am dat sa cos la ea si e straniu ca nu vrea sa coase normal si scoate asa un sunet straniu, poate se fie cauza ca nu am unso niciodata? ca de curatat am curattato asa cum scrie in instructiune si dupa asta tot asa face un zgomot specific
RăspundețiȘtergereTrebuie neaparat unsa. Iti dai seama ca are nevoie de ulei dupa sunet. Face un zgomot de metal care se ciocneste sau se freaca de alt metal. Eu zic in gluma ca e un zgomot de armura care se pune in miscare.
ȘtergereDaca nu ai manualul, treci pe la magazinul de unde ai cumparat- o si intreaba cum se unge sau daca nu, ce sa faci ca sa nu mai faca atata galagie.
Neaparat sa iei numai o sticluta de ulei special pt masina de cusut (aparate de precizie), altfel iti prapadesti masina, daca uleiul de intareste.
Ce masina ai?
Scoate un zgomot ciudat k un scârțâit ce poate avea
RăspundețiȘtergere