Ultima pagina

TRANSLATOR

duminică, 10 iunie 2012

Cum se pune ata in masina de cusut

Vad ca pe blogul meu nimeresc destul de multe persoane care intreaba pe internet 'cum se pune ata in masina de cusut?'. Hai sa scriu si despre asta pentru ca nu toata lumea care stie pe unde se baga ata in masina de cusut stie si cum se pune corect ata in masina de cusut. Sunt doua lucruri diferite, dupa cum am invatat pe propria piele.

Locurile prin care se pune ata in masina sunt prezentate in manualul masinei respective. Unele au un mod mai straniu, cum ar fi Pfaff Jeans, o masina mecanica cu dublu transport. Am avut o astfel de masina (foarte buna, facuta in Germania, nu in China; nu putea multe, dar ce putea, facea perfect, mai ales tighelul drept). Cum am mai multe masini, nu am folosit-o un timp si pe urma, cand am avut nevoie de ea, nu mai stiam cum se face. A trebuit sa o intreb pe domnisoara de la magazinul meu.
Daca nu mai aveti manualul masinii, cautati pe internet, unde se gasesc gratis sau contra plata si manuale de masini (mai) vechi. E adevarat ca de cele mai multe ori sunt numai in engleza sau germana.

Dar e un lucru despre care nu se scrie in manuale, cel putin nu in toate, si anume ca ata nu se poate pune bine decat cand este piciorusul ridicat si acul in cea mai inalta pozitie.
Ata care merge de la papiota la acul masinii trebuie sa treaca prin discurile de tensiune, care o tin intinsa si desfac din papiota (mosorul de ata) numai atata ata, cat sa se poata imbina firul de sus cu cel din suveica si sa se formeze cusatura frumos.
Discurile de tensiune se inchid si se deschid simultan cu mersul acului si tensiunea atei incepe sa functioneze daca piciorusul este lasat in jos.


Incercati sa trageti de ata care iese din ac cu piciorusul ridicat si apoi cu piciorusul lasat si va veti convinge.
Discurile sunt deschise la maximum cand acul e ridicat in pozitia cea mai mare si piciorusul este ridicat.
De aceea se pune ata numai in aceasta pozitie: ca sa intre bine intre discuri si sa ramana acolo. Daca discurile sunt inchise (piciorusul jos), ata va trece pe deasupra si tensiunea nu va fi cea la care trebuie sa functioneze masina. Pasuri sarite si tensiunea atei necorespunzatoare.

Al doilea lucru de care trebuie sa tineti seama este sa tineti ata putin intinsa cand o treceti prin toate punctele de la masina prin care trebuie sa treaca. Iar cand ajungeti la discurile de tensiune (la Bernina sunt in interiorul masinii), tineti-o intinsa si miscati-o IMPERCEPTIBIL, adica extrem de putin, la stanga si la dreapata, ca sa fiti sigure ca a trecut si ramas intre discuri. Lasati ata cu adevarat libera, fara tensiune, numai cand ajungeti in fata acului.

Un alt lucru pe care trebuie sa-l stie toata lumea este ca problema cu ata se produce in partea opusa mecanismului care cauzeaza problema: daca ai bucle de ata (ata fara tensiune) pe fata, ai o problema legata de suveica. Iar daca ai bucle de ata pe dos, stii ca ata care trece prin masina pe sus nu are tensiunea corespunzatoare. S-a intamplat ceva acolo, ceva ce trebuie corectat.
In aces caz, primul remediu este sa scoateti ata din masina si sa o puneti din nou, asa cum trebuie. Sau sa scoateti suveica si sa controlati daca ata iese pe unde trebuie din suveica sau daca tensiunea de la suveica este buna.
Cum se verifica daca tensiunea de la masina de cusut este corecta? 
Despre asta am scris undeva pe Lucru de Mana. Am sa scriu din nou acelasi lucru si aici.
Deocamdata ma duc sa cos aplicatiile la quiltul cu puisori. In curand voi pune si pozele cu acest quilt. 
O duminica frumoasa tuturor.

6 comentarii:

  1. Buna! am si eu o problme cu masinuta mea de cusut...ata de sus nu prinde ata de jos, din mosor, in cusatura iese doar ata de sus....aveti idee care ar fi problema si ce reglaje as putea sa fac? multumesc

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate nu ai pus bine atele in masina (suveica si ata de sus, mai ales suveica) sau poate trebuie sa schimbi acul. In general pasii sariti se datoreaza unui ac care nu prinde bine ata de jos.
      Sau poate masina ta este dereglata si cand intra acul in panza nu se sincronizeaza cu miscarea suveicii / mosorului.
      Altceva nu stiu, mai ales ca nu stiu ce masina ai. Imi pare rau.

      Ștergere
  2. Buna ziua! Am infilat ata cum trebuie, cu toate acestea, dupa cateva ture, sub material apare o mare increngatura de ata. Nu am nici o explicatie, sau poate greiferul agata ata de sus prea mult. Masina este Ileana.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Atunci cand incepi sa cosi aduci ata din bobina (suveica) la suprafata si o tii ca sa nu se3 incurce atele la primii pasi???? Ceea ce descrii se rezolva in general in acest fel:
      Dupa ce ai pus ata atat in suveica si pe traseul de sus, adica ata care trece prin ac:
      1. lasi piciorusul jos
      2. Invarti de roata masinii ca sa intre acul sub placa (asa cum intra cand se coase) si apoi ridica-l iar in pozitia cea mai inalta
      3. Acum vezi ca acul a prins ata din suveica.
      4. Cu piciorusul ridicat, tragi de ambele ate, ce din ac si cea din suveica, ca sa le poti tine pe amandoua in mana stanga. Sa ai capetele de ata de aproximativ 7 cm.
      5. Pui materialul pe care vrei sa-l cosi, lasi piciorusul in jos si incepi sa cosi dat tinand cele doua ate bine in mana stanga. Nu trebuie sa tragi tare de ele, trebuie doar sa tensionezi firele.
      6. Dupa ce ai cusut do- trei pasi, poti da drumul la ata.
      Daca asta nu rezolva problema, nu stiu. S-ar putea sa fie ceva mecanic defect.
      Eu scot mereu firul din suveica la suprafata inainte de a incepe sa cos, ca sa nu patesc ca tine.
      Scrie-mi daca ai reusit sa rezolvi problema.

      Ștergere
  3. buna! am si eu o problema cu masina me de cusut...atunci cand dau 5 pasi mi se blocheaza! :(

    RăspundeţiȘtergere
  4. Buna! am o problema cu masina de cusut...atunci cand fac 7 pasi mi se blocheaza!de ce mi se blocheaza,va rog frumos sa ma ajutati....apropo masina este Sanda!!

    RăspundeţiȘtergere