Ultima pagina

TRANSLATOR

joi, 5 aprilie 2012

Tipare facute la computer - Patternmaker 7


Scrisoare pentru Izi, adica Iza-Bella din Galati.
Draga Izi, imi pare rau ca trebuie sa mai astepti cu tutorialul de t-shirt pana in weekendul urmator cand este Pastele nostru, adica al celor din Olanda. In afara de faptul ca am sa merg cu niste prieteni romani la biserica de Inviere - avem o biserica ruseasca la care se intalnesc mai toti romanii si alti ortodoxi de pe aici - nu cred ca voi face altceva ce ar interesa pe altii de Pastele olandez.
Acum despre t-shirtul meu. La ora actuala lucrez la computer la urmatorul model, fiindca serile astea nu mai am putere decat sa stau pe scaun, cu ochii in ecran si nu mai am chef de masina de cusut.
Desenez tipare cu programul Patternmaker7. Tiparele ies asa, la marimea normala. Se printuiesc pe foi diferite, care trebuie lipite apoi. E ceva munca. Cand voi fi sigura ca tiparul este bun si probat, am sa-l duc la un magazin Copy-Copy (de copiat si printuit) ca sa mi-l printuiasca pe foaie lata.
Dupa cum am mai zis, am mai multe programe de facut tipare (MyLabel, Patternmaker, Wild Ginger Pattern Master Boutique 5 si Pattern Master Knits tot de la Wild Ginger), dar ma bate gandul sa imi mai iau inca unul, Sure-Fit. Am din nefericire acest pacat, care se numeste curiozitatea de genul 'dar asta ce o mai fi?!?', desi stiu ca de cele mai multe ori este o prostie cu care nici nu ar fi meritat sa imi bat capul.
Primul program despre care vreau sa povestesc este:
Programul meu preferat, versiunea a 7-a. Nu pentru ca ar fi cel mai bun, poate nu este, ci pentru ca il cunosc bine si pot desena cu el tipare, pot masura, taia, desface taieturile sau face pliuri, adica adauga sau scoate excesul de material. Exact tot ce pot face cu foarfeca si cu lipiciul pe hartie, pot face si pe computer. Ca sa nu mai vorbesc de usurinta cu care desenezi linii si unghiuri drepte.
Am inteles insa ca poti face asta si cu Corell Draw, dar n-am incercat niciodata.

De aceea am sa incep povestirile cu PatternMaker7. Cea care a facut programul, Leena (o avocata din Finlanda), a murit mai demult de cancer. A lasat insa niste macrouri pentru diferite vesminte pe care nu le-a putut perfectiona, desi a lucrat la ele pana in clipa mortii.
Colectia Women I





Cineva din companie a desavarsit mini-programele (macro, dar nu stiu daca tot asa se numesc si in romaneste; presupun ca da). Gurile rele (din Olanda, dar nu stiu daca e adevarat) spun ca ar mai fi chestii de imbunatatit la ele. Alte persoane (din America) spun ca pantalonii facuti cu tiparul ei sunt cei mai buni pe care i-au avut ele vreodata. Deci nu stiu ce sa spun si cine are dreptate.
Pe situl Leenei sunt si explicatii cum face ea tiparele. Cine doreste sa incerce sa deseneze, le poate incerca

Programul se vinde in diferite forme, la nivele si preturi diferite. In programul cumparat  ti se da oricum o colectie de baza (Women I), facuta de Leena. Puloverul din tiparele (la scala) scnate de mine este din colectia Women I (puloverul bleu-ciel din mijloc)
Asta pentru ca deocamdata nu am priceput inca cum trebuie scoasa pensa si mutata pe marginea laterala de la tors, ca sa ai un tipar practic fara pensa. Sunt niste chestii pe care inca 'nu le vad', intre altele pentru ca pana acum nu m-am bagat de fel pe design si pe folosirea blocului de baza prin pivotare ca sa obtii tipare noi. Dar parca-parca am gasit ceva informatii ca sa ma ajute sa transform tiparele facute de mine cu metoda Müller & Sohn si sa le scot pensa.

Prima data am cumparat programul cel mai simplu, dar nu mi-a placut ce facea pentru ca nu intelesesem urmatoarele doua lucruri esentiale:

1. Trebuie sa te masori exact cum zic ei, sa faci o bluza de incercare din stamba ca sa vezi unde ai gresit la masurat. Pe bluza marchezi liniile verticale si orizontale de la talie sau de la linia bustului si marchezi si varful bustului (Bust point + BP). Liniile de balanta, care te ajuta sa vezi daca materialul pica bine pe fir.
Ai nevoie de mai multe masuri, dar ti se explica cu poze cum trebuie sa le iei corect.
Pe urma corectezi masurile luate pe baza a ce vezi pe modelul de proba.
Sa zicem ca vezi pe bluza de proba ca BP este mai sus si mai la dreapta (in afara) de punctul unde ar fi trebuit sa fie. Asta inseamna ca ai masurat distanta de la gat la BP mai mica decat ar fi trebuit si ca ai masurat distanta dintre cele doua BP mai mare decat a ta. Daca ar fi fost spre interior, ai fi masurat-o prea mica. Cu distanta pe orizontala dintre BP real si cel marcat pe bluza  (dublata, ca ai doi BP!) scazi din ce ai bagat in computer ca masura. Iar pe verticala ai de adaugat la lungimea bustului lungimea masurata intre BP  real si cel virtual, care este prea sus. Incearca sa vizualizezi in spatiu raportul dintre pozitia pe orizontala si verticala a BP real si celui facut de computer, caruia i-ai dat informatii gresite.
Dupa ce ai verificat in felul asta toate masurile, vei putea folosi programul fara bataie de cap si vei obtine tipare la care nu vei avea practic nimic sau vei avea prea putin de schimbat.
Gradul asta de dificultate in controlarea masurilor pe care le-ai bagat in program este de altfel la fel de complicat si de migalos pentru toate programele de care vorbeam. Crede-ma ca stiu ce zic, ca la toate m-am lovit de asta.
Cele mai multe persoane sunt dezamagite de softwarele de croitorie fiindca nu au rabdare sa verifice si sa perfectioneze informatia pe care o dau computerului. Asa ca sa nu te iei dupa ce zic ele.

2. Al doilea punct care trebuie stiut dinainte este ca personele cu bust mai mare trebuie sa faca niste artificii de calcul ca sa invete computerul sa le creeze lungime si largime in plus peste bust. Computerul gandeste in sutiene cu cupa B, hai sa zicem si C! Dar daca ai un sutien cu masura mai mare, trebuie sa fii mai isteata decat programul si sa iti iei masurile ca si cum ai fi doua persoane diferite: una cu dimensiunile tale, dar cu lungimea peste piept de parca ai avea sutin B (deci cu lungimea fetei mai mica decat cea reala) si o a doua persoana cu spatele mult mai lung decat al tau, dar tot atat de lung ca al unei persoane cu bustul de largimea L al tau, dar avand sutien B.
De la prima persoana vei folosi tiparul de la spate si de la a doua tiparul de la fata. Maneca si gulerul sunt identice (am verificat).

Obtii asa ceva (tiparul pentru mine de pulovar). Vezi aici ca am doua tipare de fata unul peste altul si ca au lungimi diferite. Spatele lung l-am sters, ca nu am nevoie de el. Era tot cu 3,9 cm mai lung decat spatele meu adevarat. Asa cum spatele in negru este cu 3,9 cm prea scurt peste pieptul meu (D).
Singura(!) problema pe care o am acum este ca am la fata doua linii laterale de diferite lungimi si ca una din ele este prea lunga pentru linia laterala a spatelui. Trebuie fie sa scurtez linia lunga, fie sa lungesc partea de sus a fetei de dimensiuni mai mici.
Daca scurtez linia lunga nu am facut nimic, pentru ca asa scot si din lungimea peste piept si  de care am nevoie. Deci trebuie sa lungesc partea de peste piept a fetei mai mici, folsindu-ma de cea mare ca model, dar in acelasi timp mentinand rascroiala bratului la fel de lunga. Daca o lungesc, imi iese un fald sub umar. Deci pivotez...

Asta se face intr-un anumit fel, despre care o sa scriu daca va intereseaza si am sa va dau si ce trebuie schimbat in marimi (corelatiile dintre lungimea spatelui si lungimea fetei si ce masuri trebuie sa alegeti pentru fata sau spatele ajutator).

Ridicand partea de sus a fetei nu scap fara pensa, pentru ca a trebuit sa tai si sa pivotez intr-un anumit fel.
Am obtinut in cele din urma acest tipar (nu stiu daca proportiile sunt chiar OL, fiindca am pus tiparele intr-un anumit fel pe pagina si am tras de scan sa imi intre toate in pagine). Am dublat partea din fata, fiindca pe jerseu e mai bine sa intinzi tot tiparul decat sa tragi de material sa fie drept acolo undei ai pliul care va fi mijlocul fetei. Si la spate voi face de fapt acelsti lucru. Asta am invatat de la MyLabel.
Dar am mai avut ceva in cap cand am copiat cele doua parti ale fetei. 
In general pot sa aleg daca vreau sa las pensa asta (de 3 cm) acolo unde este, pot s-o mut la rascroiala manecii sau sa tai o platca si s-o bag acolo. Am vazut un t-shirt foarte frumos cu platca, care se mai poate face si din doua materiale diferite, mai mult sau mai putin contrastante. Tot se poarta acum 'colour blocking'.
Si am mai vazut inca un model frumos care se face prin mutarea penselor peste piept. Voiam sa vad cum imi iese, pentru ca am pus deja modelul pe  lista de proiecte. 

Ma refer modelul din prima poza din postare.
Pe linia rosie punctata se taie si se lipeste cum se vede in al doilea desen. Dar am facut acolo cateva greseli:
* Gatul este prea jos pentru acest model, asa ca nu am putut duce linia de taiere pana la jumatatea umarului, ci de la 1/3 din umar. 
* Frumos este cu linia de gat mai sus, ca sa poti desena cele doua linii cu rosu de la BP la 1/2 umar. 
* Iar desenul pe care l-am mazgalit nu e corect, pentru ca in model asa cum l-am vazut si cum il intentionez se taie de la BP, dar se coase la 2 cm de la bust in sus, asa cum am mai scris intr-o alta postare, Manipularea tiparului.  Deci pensele desenate sunt prea lungi si prea jos.

Dar deocamdata ma opresc aici. Am maine o nebunie la serviciu, fiindca a publicat Curtea Uniunii Europeene un arest care trebuie disecat cu mare atentie, ca sa vedem ce ne mai asteapta. Deci numai la cusut nu-mi va fi capul si abia astept weekendul.
Daca te intereseaza pe tine, Izi, sau pe altcineva mai multe despre PatternMaker7, intrebati-ma si cand voi avea timp o sa va raspund, daca stiu.
Cred ca am niste idei despre cum l-ati puteti folosi gratis pe 30 de zile. Dar nu va grabiti, ca fara ajutor cred ca nu va fi eficint, ceasul ticaie si pierdeti timpul. Trebuie actionat cu plan bine stabilit.
In weekend voi reveni la t-shirtul negru si tutorial.

Iti raman datoare cu Patternmaker 7 (partea a doua).

8 comentarii:

  1. Cand intru la tine pe blog, sunt ca la scoala, numai ochi in cazul de fata. Mi se pare ceva...cate detalii ne dai, eu nu pot sa la cuprind deodata, de aceea citesc si recitesc... Dar macar am facut ceva bine, nu m-am grabit nici eu cu perioada de gratuitate, pana nu inteleg bine. Multumim pentru lectii. O zi buna!

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna ziua,oare ma puteti ajuta...caut tipare pt caini...le pot face cu acest program?ce ma sfatuiti?multumesc

    RăspundețiȘtergere
  3. de unde se poate cumpara acest soft?
    Va multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  4. nu am incercat un soft, dar m-ar interesa si pe mine unul, de unde pot achizitiona unul si cat costa?

    RăspundețiȘtergere
  5. nu am incercat un soft, dar m-ar interesa si pe mine unul, de unde pot achizitiona unul si cat costa?

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna ziua ma interesează foarte mult ce faceri. Imi place! Am primit cadou o masina de cusut electrica si as dori da-mi fac un costum ptr spital, dar nu am tipar. Ma puteți ajuta va rog cu un tipar? Sunt încăpătoare dar Imi place enorm de mult sa meșteresc câte ceva. Va multumesc

    RăspundețiȘtergere