Ultima pagina

TRANSLATOR

duminică, 29 aprilie 2012

Cum folosesc eu aparatul de laminat documente

Are dreptate Iza-Bella ca (trebuie sa) incep sa fac lucruri pentru nepotelele gemene, care de fapt inca nu s-au nascut. Ar cam veni vremea sa revin la quiltul roz cu puisori.
Pentru asta trebuie insa sa laminez mai intai modelul pentru puisor, ca sa pregatesc aplicatiile pe quilt.
Mama mea zicea despre mine ca sunt ca ursul: pana il duci la miere ii rupi urechile, iar  ca sa-l tragi de la miere trebuie sa tragi de ii rupi coada. Cam asa sunt. Dureaza pana ma pun in miscare, dar dupa aceea ... merg tot inainte fara frica, cum m-a invatat Partidul la scoala generala din Ploiesti... -:)))!
Incep sa va arat cum fac laminarea. La ce imi ajuta laminarea modelelor este un alt subiect de discutie. Deci 'cum fac laminarea' este numai partea de inceput, pe care o voi completa dupa ce imi aranjez materialele pentru aplicat pe quiltul cu puisorii, ca sa vedeti clar cum ma folosesc de modelul laminat. Dar ideea de baza este asta.
* Aveti nevoie de un aparat de laminat hartie si de plastic special pentru laminat.
* Laminarea se face la rece sau la cald, depinde de ce huse folositi, daca permit laminarea la rece.
* Trebuie sa aveti grija cum pozitionati hartia in husa (pouch).
* Nu trebuie cumparat plastic prea gros. Depinde de ce scrie in instructiunile aparatului.

Aparatul nu este cel mai ieftin aparat, fiindca sunt adepta zicalei olandeze ca in general ce cumperi (prea) ieftin e platit scump (adica se strica repede si trebuie sa iei ceva nou). Dar in cazul acestui aparat (Albyco) nu prea merge zicala lor. Profesoara de quiltuit, Dineke, de la care am invatat trucul, avea un aparat cumparat de la Aldi, mult mai ieftin si mult mai bun decat al meu.
Precizare: Aldi si Lidl vand la noi marfuri achizitionate cu toptanul. Adica ce ramane nevandut de la fabricanti si se vinde en gros cu pret redus. Din nefericire sunt marfuri care se vand la Aldi numai o perioada, pana se epuizeaza stocul. Asa ca nu am mai gasit un aparat ca al lui Dineke si am ramas la Albyco al meu.
Si am mai facut inca o prostie. Am luat foi de laminat prea groase pentru a lamina doua foi de hartie A4 in aceeasi poseta (in engleza: pouche; pochette in franceza) de plastic. Cred ca asa ii zice, daca nu - corectati-ma.
Uneori am nevoie de laminarea unei singure foi de hartie A4 intre doua foi de plastic si anume in cazul in care vreau sa folosesc ce am laminat ca tipar pentru desenat de mai multe acelasi contur, cum va fi in cazul quiltului cu puisori. Aleg modul asta de laminare pentru ca plasticul adera bine de ambele parti ale hartiei si se dezlipeste mai greu.
Daca laminez numai ca sa pastrez modelul pe care l-am folosit intr-un quilt, pentru ca e posibil sa-l mai folosesc si in viitor si va trebui sa-l recopiez, laminez doua foi A4 in aceeasi poseta, punandu-le spate pe spate. Atunci o foaie a plasticului adera de prima foaie de hartie si a doua foaie de plastic de a doua foaie de hartie. E clar ca atunci nu pot taia forme, fiindca mi se desfac foile.

Pentru ca sa laminezi trebuie sa asezi foaia de hartie intre cele doua foi de plasic ale posetei.
Trebuie sa ai mereu mare grija sa lasi margini egale de plastic de jur imprejur. Sus ai deja marginea lipita, deci acolo nu e nici o problema. Vorbesc de partile laterale si de partea de jos. Aveti grija de asta, pentru ca marginile de plastic trebuie sa se lipeasca una de alta si sa se inchida hartia in poseta de plastic. Daca lasi o margine prea mica intr-o parte, risti sa se dezlipeasca acea margine in viitor.
Daca foaia A4 este mai greu de pozitionat, taiati cam 1-2 mm numai pe una din laturile verticale si pe latura de jos.
Cred ca va imaginati de unde imi vine aceasta intelepciune practica! Nu ca doresc sa o repetati si voi si sa trebuiasca sa refaceti laminarea pentru ca o margine se desface...
Mai jos se vad marginile asa cum trebuie aranjate, ca sa ramana plastic de jur imprejur.
Acum laminarea efectiva.
Dupa cum se vede mai jos, daca foaia este transportata la o oarecare distanta de suprafata pe care sta aparatul. Asta inseamna ca poseta de plastic cu foaia de hartie se va curba cand este transportata. Si mai inseamna ca trebuie sa stau langa ea sa vad daca e transportata bine si nu sunt accidente. Lucru de care nu am mereu chef.
Asa ca ma inventat ceva. Am gasit in biblioteca mea doua carti care au grosimea corespunzatoare ca sa le pot pune in fata si in spatele aparatului, au aceeasi grosime si mai sunt si cartonate. Ele imi vor sustine poseta de plastic, cand trece prin valturile aparatului de laminat.
 Mai jos vedeti la ce ajuta.
Un amanunt care de fapt e ceva infantil: imi place foarte mult sa urmaresc cum plasticul devine transparent dupa ce iese din aparatul de laminare la cald. Daca va uitati bine, inainte de laminare plasticul este destul de opac, dar dupa ce iese din aparat toate liniile desenului devin clare si stralucitoare.
Dupa ce iese din aparat poseta de plastic iese putin incretita. Cred ca asta este din cauza ca am cumparat o cutie cu plastic de grosmea 2x125 (250) microni si ca trebuia sa cumpar ceva mai subtire. Dar nu este nici o tragedie si nu voi re-lamina aceste desene.
Rezultatul este acesta, de mai jos. Modelul pe care l-am laminat astazi astepta de foarte multa vreme sa fie laminat si pus in dosarul in care pastrez modelele de brodat si aplicat.
La fel si modelul cu baietelul dansator, cu care am facut deja un bloc cu aplicatie pentru quilt.

5 comentarii:

  1. Cand nu am cuvinte, cateva sunt deajuns: foarte interesant, multumim!

    RăspundețiȘtergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. buna, am o intrebare la tine: am laminat din greseala mai multe coli a4, cate 2 per laminare, in ideea ca ulterior voi decupa niste forme dreptunghiulare mai mici, dar nu m-am gandit ca odata decupate, foliile laminate se vor dezlipi...ai idee cum pot repara totul? merci anticipat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca va trebui sa mai bagi inca o data hartia laminata numai pe o parte intre doua foi de laminat. Eu am laminat si cate doua foi de hartie intre doua foi de laminat, ca sa am ca o pagina de carte, pe ambele parti. Am folosit la laminarea unor explicatii de tricotat, pe care le foloseam mult. Numai sa nu tai.
      Consoleaza-te ca dupa dubla laminare vei avea ceva laminat mai gros, foarte util daca folosesti formele decupate ca sa trasezi in jurul lor.

      Ștergere
  4. Bună ziua!
    Am un aparat de plastifiat Olympia A 330 Plus. Am plastifiat acum 4 zile dpuă coli si a mers. Azi cand am incercat sa plastifiez alte coli, am constat ca nu se mai plastifiau! pe nicio portiune. Menționez ca la ultima plastifiere l-au oprit imediat, nu a fost trantit si nici nu am simțit vreun miros deosebit! Menționez ca cele două leduri - verde și roșu - se aprind. Se mai poate repara aparatul?

    RăspundețiȘtergere