Ultima pagina

TRANSLATOR

vineri, 27 aprilie 2012

Tipare de gulere: guler Claudine (col Claudine / Peter Pan collar)

Postarea intra in categoria 'De ce e bine sa ai un tipar de baza', pe care il poti modifica dupa plac.

Sa zicem deci ca aveti un tipar pe care l-ati probat si ajustat si cu care verificati si alte tipare. Poate l-ati desenat singure, poate este un tipar comercial foarte simplu pe care l-ati ajustat: o bluza fara decolteu prea mare, cu pensa la bust si/sau pe talie si maneca dreapta (ca sa stii cum iti vine capul manecii). Sau sa zicem ca aveti un tipar de rochita pentru fetite, la care ati dori sa faceti un guler rotund, ca in modelul de mai jos de la Butterick (Fig.2).

Modelul de guler se numeste oficial guler Claudine / 'col Claudine' si in engleza Peter Pan Collar. Dati o cautare pe Google sa-l gasiti si alegeti numai optiunea 'imagini'.
Asa am gasit si eu modelele astea, de pe un site care le vinde(a):

Incep cu informatii generale despre gulere, pe care le iau din multele carti de croitorie pe care le am si din caietul meu de la cursul de croitorie, din care scanez o pagina in Fig. 3.
Fig. 3
Daca incepeti cu un tipar desenat de voi trebuie sa stabiliti intai cat de decoltat vreti gulerul si sa largiti gatul. Sau invers, sa ridicati decolteul daca nu va place cum e in tiparul comercial. Vezi mai jos cum se face. Linia definitva e cu rosu. Mijlocul fetei / MF (Centre Front) ramane linia cu negru verticala de la fata. Continuarea cu rosu la MF / CB este pentru un tipar in care partile fetei se suprapun.
Fig. 4
Apoi masurati pentru a face un guler lungimea gatului, atat la fata cat si la spate. Se masoara in doua feluri:
(a) cu centimetrul pe muchie de-a lungul liniei definitive a gatului, ca sa poata masura o linie curba;
(b) cu o hartie pe care o 'plimbati' (walking) de-a lungul curburii. E un fel de pivotare a liniei drepte de la marginea foii de hartie pe curbura gatului. Metoda de masurare 'walking' se foloseste mai ales cand controlezi daca piesele curbe ale unui tipar au dimensiunea potrivita ca sa fie cusute pe o linie mai putin curba, cum ar fi capul manecii si rascroiala bratului (walking the sleeve). Am pomenit numai de metoda asta, pe care o s-o folosesc cand voi scrie (candva) despre maneca.

Pentru gulerul ridicat sau alte tipuri de de gulere (trebuie sa ma uit la Anca pe blog cum se numesc) ai nevoie de aceste masuri (sa zicem (Lungimea gatului spate = Back Neckline = 8,9 cm si Lungimea gatului fata = Front Neckline = 12 cm).Pentru gulerul Claudine / Peter Pan - nu. E un guler plat, fara stei, care sta foarte plat pe umar. Dar mai sunt si variante, in care gulerul are lungimea marginii externe mai mica decat linia pe care ar avea-o un guler Claudine. Din cauza asta se ridica / curbeaza putin de-a lungul gatului. Vorbesc de acele gulere care par desenate in caietul meu de croitorie, dar sunt de fapt tiparele de guler la scala 1/8 (sau 1/10??? nu mai stiu!), decupate din foita si lipite pe caiet.

In scan am folosit un tipar de spate cu pensa (in engleza - dart) pe umar. E de preferat sa ai un tipar de spate fara pensa pe umar, dar daca nu-l aveti prelungiti linia umarului de la spate care incepe la gat, pentru ca ea determina directia liniei umarului de la spate. Nu merita sa inchideti pensa la umar si s-o deschideti de exemplu in rascroiala bratului, ca sa obtineti un umar drept, fara pensa. E prea multa munca!

Am mai gasit un tipar de bluza ca guler plat (Tiparul este de la Butterick, B5300, facut de Connie Crawford), modelul B.


Fig. 5
Se deseneaza in modul care se vede in Fig. 3. Se pune tiparul de fata cu umarul lipit de umarul tiparului de spate, in asa fel incat punctul gatului in ambele tipare sa coincida (dupa cum am mai spus, folositi numai linia de umar de la gat, daca aveti un tipar de spate cu pensa) si masurati distanta de la coltul umarului fetei pana la linia prelungita sau reala a umarului de la sapte.
(De ce alegi coltul umarului de la fata? Pentru ca umarul din fata e mai scurt decat cel de la spate, care are o pensa sau un surplus = in engleza: ease!; altfel nu sta bine bluza peste curbura spatelui peste omoplati).

Regula este asta: cu cat suprapuneti mai mult linia umarului de la fata peste cea de la umarul de la fata, cu atat se ridica gulerul putin la gat si nu mai sta plat peste umar.

Gulerul cu adevarat plat se face cam in poza de mai jos (cu exceptia ca in Müller&Fiul scrie ca trebuie sa cobori 1 cm la mijlocul fetei si eventual sa te ridici cu 0,3 cm la mijlocul spatelui). Eu tot asa am invatat, ca te lasi cu 1 cm la fata, dar nu am invatat si ca trebuie sa ridici punctul gatului la spate. Incercati si vedeti cum iese gulerul mai bine.

Fig. 6
Acum va dau masurile dupa metoda germana pentru diferite gulere plate, la care difera numai inaltimea partii care se indoaie (ca un fel de stei rudimentar, dar numai la spate - sper ca intelegeti despre ce e vorba). Conturul gatului persoanei este linia cu rosu. Cu negru am desenat cum sta gulerul la spate si cu cat se ridica / se ruleaza in functie de distanta cu care suprapui linia umarului de la spate peste umarul de la fata..
Fig. 7
(A) Pentru un guler foarte plat, care se 'indoaie' cam cu o latime de 0,5 cm la gat:
- umarul se suprapune 1 cm pentru un guler foarte lat, dar numai 1-3 cm pentru un guler mai ingust.
(B) Pentru un guler plat semi-inaltat (latimea pe care se ruleaza este de 1-1,5 cm):
- umarul se suprapune 3 cm pentru un guler foarte lat, dar 4-6 cm pentru un guler mai ingust.
(C) Pentru un guler plat inaltat (latimea pe care se ruleaza este de 1,5 -2 cm):
- umarul se suprapune 5 cm pentru un guler foarte lat si 5-10 cm pentru un guler mai ingust.

[Scuzati-ma, va rog. Guler plat inaltat (contradictie!)...ce-mi iese din gura!?!?! ... dar cum sa explic altfel???}

Mai ales la hainutele pentru fetite puteti schimba modelul unui tipar care iese foarte bin, adaugandu-i un guler Claudine.
P.S. Imi pare foarte rau, Ghemulet din Constanta, ca iar am scris foarte mult. Scuze!

Alte tipare de gulere gasiti aci:

Cum se croieste gulerul stei (stand collar)

8 comentarii:

  1. Vad din ce in ce mai multe modele de copii. De abia astept sa vad ce faci bunicuto!

    RăspundețiȘtergere
  2. am nevoie de un mic ajutor.Si eu cos' dar uite ca am facut deja gulerul il am gata' si deja innsasi bluza e gata insa numi dau seama cum ar trebui sa unesc vestimentu cu gulerul ! plsssssssssss ajutor

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte utile tutorialele pentru gulere. Eu am avut de furca cu un guler la o bluza, model din Burda.M-am "pierdut" in explicatiile lor. Pana la urma a iesit. Iti ciresc blogul cu foarte mare atentie , imi place, si fiind incepatoare in ale croitoriei,imi prind tare bine sfaturile tale.
    Spor la cusut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti raspund cu intarziere, dar mai bine mai tarziu decat niciodata. Iti multumesc pentru aprecieri. Grupul nostru de pe Yahoo ar putea sa fie ceva interesant pentru tine, daca esti incepatoare si vrei sa inveti mai mult.

      Ștergere
    2. Care grup pe Yahoo? Cum ma pot alatura lui?

      Ștergere
    3. http://groups.yahoo.com/group/cu_ac_si_andrele/
      Daca as avea adresa ta de email ti-as trimite invitatie. Trebuie sa faci tu cerere de primire pe grup.

      Ștergere
  4. Cum pot face un guler tip tunica pentru baietei?

    RăspundețiȘtergere
  5. Dana, gulerul pe care il cauti se numeste dupa cum am inteles 'guler stei'. Gasesti si despre asta o postare si am pus deja linkul mai sus (Çum se croieste gulerul stei"). Cred ca asta numesti tu guler tunica pentru baieti.
    Daca nu, nu stiu despre ce vorbesti.

    RăspundețiȘtergere