Ultima pagina

TRANSLATOR

joi, 5 iulie 2012

Tipar de caciulita copil (baby hat)

Va mai aduceti aminte de poza asta de costumas de bebelus de la McCall? V-am spus ca mi-au placut nadrageii, dar mi-a placut si caciulita si am pus-o pe lista de productii viitoare.

Ei bine, acum am aflat cum se face si o sa va explic si voua. Desi tiparul este pentru un baby, se poate face si pentru copii mai mari, ba chiar si pentru adulti, daca faci niste modificari la tipar.

Tiparul se deseneaza asa (fara tivuri, care se adauga dupa aceea):
Desenati intai un dreptunghi cu laturile de 26 cm pe 50,5 cm. Impartiti-l in doua pe verticala si desenati apoi si restul de linii ajutatoare. Acum desenati liniile curbe ale caciulii.
Adaugati tivurile. Tivul de jos poate fi ceva mai mare, ca sa trageti doua tigheluri, cand il indoiti.

Atentie: La punctul A am gresit desenul in partea stanga: s-ar parea ca linia incepe sa se curbeze inainte de linia orizontala care trece prin punctul A. E gresit. Desenul e corect in partea dreapta.

CUM PUTETI ADAPTA TIPARUL

Latura de 26 cm este 1/2 din perimetrul capului la copil. Masurati dimensiunea de care aveti nevoie ca sa stea pe capul copilului sau adultului si modificati tiparul, marind latura de jos sau micsorand-o.

Sub 'urechile' care se transforma in fundite sunt 30 cm, impartiti in trei parti egale. 1/3 (adica cei 10 cm de jos) se indoaie, ca sa formeze bordura (iar am uitat cum ii zice in romaneste!). De cei 20 cm de deasupra e nevoie pentru capul unui copil, de la varful capului pana la marginea caciulitei. Daca o faceti pentru un copil mai mare, masurati intai cat de mare trebuie sa iasa caciulita pe lungime si de ce dimensiune aveti nevoie pentru bordura (partea care se indoaie). Transformati tiparul dupa noile marimi.

In general nu cred ca aveti nevoie sa modificati mult lungimea si dimensiunile 'urechilor'/ fundelor. Daca se largeste caciulita, fiindca trebuie sa o faceti pentru un cap cu perimetrul mai mare decat al unui bebelus, puteti largi proportional funditele lateral, pastrand insa aceleasi dimensiuni in centru, pentru ca sunt calculate ca sa se poata forma un nod frumos si potrivit de mare pentru capul copilului. Daca mariti centrul fundulitei, trebuei sa lungiti si 'urechile'.
Experimentati si vedeti ce iese.

CUSUTUL

Se coase de jur imprejur, lasand partea de jos (latura de jos) nefinisata. Acolo se va indoi tivul bordurii.


Acolo unde sunt cusaturi pe linii concave, trebuie taiat materialul cam la 2-3 mm de cusatura. Am marcat cu roz unde trebuie sa taiati putin. Ca sa nu se desfaca cusatura, intariti-o in locurile unde veti taia, cusand de 2 ori. Se coase chiar langa prima cusatura (practic, cam desupra primei cusaturi!), dar o idee mai spre interior.
In dreapta am desenat cu verde simbolul, care se repeta pe desenul caciulii, ca sa vedeti unde coaseti si cat trebuie sa coaseti.

Dupa aceea faceti tivul de jos. Il indoiti in asa fel incat sa nu se vada pe fata si coaseti un tighel ca pentru tricotaj. Puteti coase cu un zigzag care sa fie aproape un pas drept (pas 2,5 pe lungime cu zigzag de 0,5 sau putin mai mare, cum vrea masina voastra!).

Acum intoarceti caciulita pe fata. Puteti sa fixati tivurile cusandu-le ca in mai jos.
ERATA. Facand caciulita am vazut ca aici am gresit descrierea., fiindca am interpretat gresit desenul. Desenul de mai jos reprezinta caciulita pe DOS.
Se intoarce partea de jos ca in poza si se coase PE DOS. Toata 'manseta' asta  se intoarce apoi pe fata, indoindu-se pe linia tivului de sus.

Acum trebuie facut nodul. Chiar pe capul copilului l-as face, ca sa fiu sigura ca nu l-am facut prea jos si am tras prea mult caciulita in sus.

 Tivul se poate prinde cu mana (cum se vede in poza de mai sus), doar intarit pe partile laterale.
Dar se mai poate prinde si cu:
* ac dublu si cu ata pufoasa (wooly nylon) in suveica
* Incercati si punctul meu de fagure de miere sau un alt punct decorativ elastic
* la cover (uber).
Depinde cum il doriti.

O IDEE.
Caciulita facut cum am scris mai sus este complet roza. Am desenat ceva contrastant si pe urma m-am gandit cum as face.

Daca vrei sa obtii o bordura contrastanta, trebuie sa o faci dintr-un alt material.
Pentru asta mai desenezi o linie pe tipar la jumatatea distantei de jos de 30 cm.
Deci nu linia punctata, care este linia pe care se indoaie caciulita, ci linia orizontala roz, la 15 cm de latura de jos a dreptunghiului.
Tai tiparul pe acea linie.
De ambele parti ale liniei trebuie sa adaugi tivuri de 1,5 cm.
Partea hasurata reprezinta materialul al doilea, care va aparea numai pe bordura (spuneti-mi va rog cum ii zice, ca sa corectez!!!).

Incepi prin a coase cele doua materiale, care se cos pe fata !!!


Pentru incepatoare: le cosi punand dos peste dos si tivul apare pe fata. Te uiti daca e nevoie sa micsorezi tivurile la 1,5 cm (eventual 1 cm), calci tivul deschis si cosi cate un tighel de ambele parti ale cusaturii de imbinare. Tai la 2 mm de tigheluri.
De ce se coase altfel, cu tivul pe fata? Pentru ca atunci cand intorci bordura, tivul de imbinare al celor doua materiale de pe fata va fi acoperit de bordura, asa ca pe dos nu se va mai vedea decat o cusatura si doua tigheluri. Nu numai ca e mai frumos, dar este si mai placut pentru copil sa aibe o caciula in care sa nu simta tivurile.

Spor la lucru! Sper sa va placa modelul si sa va ajute tiparul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu