Ultima pagina

TRANSLATOR

duminică, 8 iulie 2012

Marginile la Quilt (borders). Tutorial si pentru fata de masa

Acest tutorial se poate folosi si atunci cand doriti sa faceti o fata de masa din diferite materiale, adaugate la un patrat sau dreptunghi in centru. 'Colour blocking' pe masa de terasa si folosirea resturilor de stamba de la croitorie. De ce nu?!?
O observatie. In afara de faptul ca merg ca melcul in compunerea tutorialului, sunt un melc care mai merge si in zigzag. Cat de prost mai poate fi un melc ca mine...
NB. Tivurile unei fete de masa sunt mai mari si se finiseaza cu grija. La un quilt nu e nevoie, fiindca spatele e bine protejat de vatelina si de dosul quiltului (backing).
Eventual puteti dubla fata de masa si coase 'in sant'(in the ditch, adica exact pe cusatura, ca sa fixati cele doua parti (fata si dosul), daca nu doriti un al doilea tighel pe fata.

Fiind vorba de quilturi pentru gemene, am facut de doua ori acelasi model, dar cu culori putin diferite. Aplicatiile cu mai mult verde vor fi puse pe un fundal roz, cele cu roz - pe verde.


Apoi am ales materialul pentru borduri. Am pus 'medalionul' central (alb cu aplicatii) pe materialul de margini ('border' in engleza, de aceea am sa le numesc 'bordura', pentru ca e un termen din quiltuit si nu stiu cum se numesc in tara).
De fiecare data cand combini materiale sau culori, trebuie sa verifici daca se armonizeaza sau daca iti iese efectul pe care doresti sa-l obtii. Multe combinatii par frumoase in imaginatie, dar te dezamagesc dupa ce le-ai facut. De unde stiu? Ce intrebare! Din propriile prostii.



Abia acum tai marginile / tivurile definitve la blocul cu aplicatii. Nu o fac inainte, ca sa nu se destrame si sa mi se micsoreze tivul (probleme la cusut!).


Am desenat liniile pe care vreau sa cos si am adaugat tivul de 1/4 inch (0,7 cm sau ce tiv folositi la cusutul blocurile de quilt = tiv constant!).

Pentru ca am vrut o bordura interioara, am taiat intai fasiile pe care le voi folosi. Latimea o faceti cat dorit de mare. Am taiat cu cutterul, dar puteti taia folosind un tiparul de hartie sau desenand direct pe material.


Apropo. Plnseta mi s-a tocit de atatia ani, asa ca acum o folosesc pe dos.


Acum trebuiesc cusute bordurile pe margini. Incep mereu cu marginile lungi. V-am mai explicat de ce (daca incep cu marginile mai scurte, prin adaugarea bordurilor se vor lungi si mai mult marginile lungi, ceea ce nu vreau). Dar asta este o preferinta personala, sunteti libere sa faceti altfel.


Trebuiesc adaugate intai marginile opuse. Dat fiind ca am un bloc pe fundal din aceeasi panza nu mai masor marginile si pun exact peste bloc, lansand sus si jos mai mult decat latimea unui tiv. Just in case! daca trebuie sa indrept ('true') blocul si marginile, trebuie sa fiu sigura ca am material suficient.

Atentie! Se face altfel in cazul in care puneti marginile la un bloc din mai multe blocuri, cum ar fi asta de mai jos. Un quilt pentru Luka, baietelul unui coleg. Mi-a placut atat de mult modelul, ca l-am repetat si pentru Tim, Fiorosul Pirat de 5 ani. Pana  inceput Luka sa mearga, pe acest quilt isi petrecea timpul. Drept multumire, parintii mi-au trimis aceasta poza.


Deci, sa revin. La un quilt din blocuri nu trebuie sa pui bordura ca mai sus, pentru ca iti poate iesi cu valuri. Oricat de corect ai coase blocurile - mai ales daca nu verifici la fiecare pas - tot iti ies uneori blocuri inegale. Un milimetru ici, un milimetru-doi colo si iata ca ai schimbat dimensiunea laturii. Cu cat ai mai multe blocuri, cu atat risti mai mult sa nu-ti iasa bordura bine. De aceea trebuie sa masori pe bordura dimensiunile fiecarui bloc peste care vine bordura si dai cate un semn. Masura blocului este asa cum se vede in quilt, masura finisata in blocurile din centru si masura finisata + ceva mai mult de un tiv in capete.
La bordura asta albastra am dat semne la 2"(scriu in inch) (patratul galben), 6" (marginea bleu), iar 2" (urmatorul patrat galben)... etc... Semnele de pe marginea bordurii trebuie sa vina exact pe cusatura dintre blocuri (cel galben si cel bleu), cand o prinzi de quilt.
In felul acesta corectezi si marginea quiltului din blocuri.


Am folosit lipiciul meu iubit, ca sa imi usurez munca si sa nu ma incurc in acele cu gamalie. Fac asa.
Intai am pus bordura exact unde o voiam (ca mai sus). Dat fiind ca nu este foarte lata, nu am mai prins-o cu ace de gamalie la 3 cm de margine. Daca bordura e mai lata, prind cu ace de gamalie.


Apoi am indoit cu grija marginea, ca sa imi eliberez tivul (in locul unde pun lipici). Am folosit intai un 'creion' special de lipit de la Sewline, dat nu mi-a placut cum a iesit si am trecut repede la lipiciul meu de magazin universal pentru tot poporul. Sistemul este insa acelasi si alte poze nu am.


Am calcat si am cusut de ambele parti.


Acum trebuie sa nivezel marginea de sus, ca sa pot pune restul bordurii.

Calc intai tivurile spre exterior, adica spre burdura roza. Se vede in poza de mai jos in ce directie sunt calcate.

Am folosit o rigla de quiltuit pe care o folosesc de fapt foarte des si in croitorie.
Este prima rigla de quiltuit pe care am cumparat-o in 1990 (si ceva, dar cat?), cand am inceput sa quiltuiesc. Am cumparat-o in centimetri, fiindca numai astea se vindeau pe atunci in Olanda. Scurt timp dupa aceea, convinsa de avantajele folosirii masurilor aamericane (inch) in croitorie, am cumparat numai linii in inches si asta a ramas singura mea linie in centimetri. O mai folosesc cand am nevoie de doua rigle mari, care se pun perpendicular una pe alta sau cand am de masurat si marcat un tiv in centimetri si nu am linie corespunzatoare pe linia in inches.


Cand corectati linia, aveti grija ca linia sa fie:
* in continuarea marginii de sus a quiltului (blocul alb la mine)
* marginea recent pusa sa fie la 90 de grade de partea superioara.
Daca nu aveti o astfel de rigla (parca nu ii zice rigla, pentru ca rigla e lunga si subtire), folositi o rigla mai lunga folosita de desenatori si un echer mai mare, cu care sa verificati unghiul de 90 de grade.


Acum ca am pus primele doua margini si am corectat linia de sus si de jos, mai am doua borduri de pus. Tehnica este aceeasi.


Intai am potrivit bordura in asa fel incat marginile sa coincida.


Apoi am dat cu lipici (de data asta cu cel 'universal'). Dezavantajul acestui lipici este ca are circumferinta batonului de lipici mai mare de cat Sewline, asa ca trebuie sa pui o foaie de hartie (la mine galbena,ca s-o vad bine) sub tivul unde vrei sa folosesti lipici. Altfel murdaresti in jur. Insa lipeste mai bine.
Nu va uitati ca sunt doua linii, numai prima dinspre margine e cea buna. Desenez cu creion acuarela, care iese la spalat, asa ca nu ma deranjeaza greselile.


Dupa ce am cusut, am calcat si mi s-a parut ca am facut o greseala, pentru ca nu mi se calca perfect drept, decat daca lasam o cuta, ca mai jos.


Am crezut intai ca am pus bordura stramb, ca sa realizez apoi ca uitasem sa trag bine de cele doua parti, ca sa se dezlipeasca ramas pe fata. Am spus deja ca batonul e cam mare si mai dai pe langa linia tivului, chiar si pe partea unde nu ar trebui sa fie lipici.
Am dezlipit portiunile (de cativa milimetri!) unde ramasese lipit si nu se desfacea bine la calcat, am calcat iar si a fost perfect.

Cu ocazia asta am sa va spun cum trebuie corectata o gresela de acest gen. Adica daca greseala nu s-ar fi datorat neglijentei de a desface bine cusatura, ci ar fi fost cauzata de neatentie la pozitionarea bordurii sau la controlul daca unghiul este de 90 grade.
* se calca pe fata ca sa obtii quiltul perfect neted (fara valuri!)
* obtineti o linie de calcat ca mai sus, care iti arata cum si unde ar fi trebuit sa cosi, daca voiai quiltul perfect neted
* intorci pe dos, indoind bordura roz spre fata/ restul quiltului
* cosi din nou tivul, dar pe linia de indoitura de la calcat, adica te departezi de linia pe care ai cusut prima data. Incepi de unde se unesc cele doua linii, cea a tivului si linia de la calcat (vezi mai jos).




Desfaci cusatura si calci. 'Presto', cum zice Marta Alto.


Trebuie sa corectez iar colturile. Metoda o cunoasteti deja. Atentie la 90 de grade!!!


A doua bordura. Tehnica este aceeasi, indiferent de cate borduri ai de pus.


Aici am desenat intai o linie de taiat pe material, pentru ca marginile de finisare a materialului se taie si arunca in quiltuit. Sunt sau prea tari sau strang materilaul prea mult.
Bordura roz e aliniata pe acea linie.
Mai puteti vedea ca toate marginile sunt calcate spre exerior.


Din nefericire (PENTRU MINE!) trebuie sa fac un quilt pentru un patut de copil, tot dupa dimensiunile date de fiul meu. Nu am incredere in masuratorile lui, deci am lasat marginile extra largi. Asa se faca ca a doua bordura este foarte lata.

Cum tai / rupi bordurile foarte lungi
Marginile late si lungi eu nu le tai, ci rup materialul pe fir si calc cu abur sau cu carpa umeda, ca sa scot valurile care se fac datorita sfasierii. Apoi mai tai o margine de 1 cm de la marginea 'sfasiata'.
Parerile sunt impartite daca e bine sa rupi. Proprietara magazinului de quiltuti din Groningen, Annie, nu sfasie niciodata, ea taie. A venit foarte socata ca a vazut intr-un magazin cu produse de quiltuit cum se rupea materialul pe fir!
Dar Annie taie pe latimea materialului de quiltuit indoit in doua, adica taie maximum 55 cm (materialele de quiltuit au in general 1,10 m latime). Cand ai de taiat insa borduri de 1,50 m pe lungime, vorbesti altfel.
In multe carti de quiltuit din America - manuale serioase - am citit ca e OK sa rupi materialul pe lungime, ca sa faci borduri.
Dintre cele doua metode, mie mi se pare mai simplu sa rup si apoi sa corectez marginea (calcand si taind 1 cm, ca sa scot materialul 'paradit' prin sfasiere). Asa am avantajele ambelor metode. Uneori sunt lenesa si nu tai 1 cm din marginea unde anm ruot. Nu e bine si o sa vedeti mai jos de ce.
In concluzie, fiecare alege ce i se pare mai eficient, dar si cu rezultat bun.

Corectarea colturilor devine mai dificila daca ai borduri foate late.
Aici, mai jos, vedeti de ce am nevoie de doua linii mari de quiltuit. Daca nu aveti, puteti folosi o linie mare (eu am pentru croitorie o rigla de aprox un metru, din aluminiu, pe care am cumparat-o intr-un magazin cu produse pentru birou si desen tehnic). Linia lunga trebuie pusa cu marginea de-al lungul bordurii roz (aici), dar sa contiunue pe bordura verde. Cu un echer cu varful la 90 de grade pus in sus la intersectia dintre bordura roz si verde, corectati pozitia liniei. Cand e bine, desenati o linie, o continuati daca nu e suficient de lunga si apoi taiati cu foarfeca pe linie.


Restul stiti sa faceti.

Mai am o poza pe care vreau sa o arat.
1. Cand am pus si lipit bordura verde, am prins cu bolduri cele doua straturi. Un fel de protectie in plus sa nu se deplaseze la cusut.
Ajunsa la masina de cusut am vazut ca boldurile trebuiau puse pe cealalta parte, ca sa cos cu mormanul de material in stanga si nu sub bratul masinii.
Dat fiind ca erau destul de departe de tiv(ul lipit!) le-am lasat in plata lor si am cusut asa cum erau. Altfel ar fi trebuit sa le repun pe partea cealalta... munca de care nu am chef...


2. Vedeti acum de ce trebuie intai taiat pe marginea unde am rupt materialul, ceea ce eu aici nu am facut. In quiltul urmator - da.
Iti e greu sa asezi materialele unul peste altul perfect, pentru ca nu iti dai seama de latimea exacta din cauza 'franjurilor' de la rupt. Sus e clar ca am cusut un tiv mai mic decat ar fi trebuit (e cam mare diferenta dintre tivul de jos si cel de sus).
Invatati si voi din greselile mele. 

4 comentarii:

  1. Great tutorial Carmen!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multe, multe informatii utile, multumesc! Mai este insa o metoda de taiere pe fir drept, cea folosita in vechea scoala de croitorie a anilor'60 (vazuta la mama): tragerea a 2-3 fire din material si apoi taierea prin spatiul liber ramas.

    RăspundețiȘtergere
  3. În viața noastră simplă, dragostea joacă un rol foarte specific. Acum suntem capabili să vă facem viața dragostei sănătoasă și nu are spațiu pentru orice tip de probleme. Toate acestea sunt posibile cu ajutorul AGBAZARA TEMPLE OF SOLUTION. Mi-a ajutat să arunc o vrajă care mi-a adus amorul de mult pierdut înapoi cu 48 de ore care m-au lăsat pentru o altă femeie. puteți să-l contactați și pe el ( agbazara@gmail.com ) sau să îl sunați / WhatsApp pe +2348104102662 și să fiți fericit pentru totdeauna cum am acum cu experiența lui.

    RăspundețiȘtergere
  4. Am gasit recent blogul dvs. Mai lucratzi doamna? Am descoperit si eu quiltingul dupa ce m-am mutat in Sua si sunt f.f. incepatoare, sincer nu inteleg mai nimic dar nu renunt. Doresc sa fac modele foarte simple. Am vrut numai sa va salut. Claudia

    RăspundețiȘtergere