Ultima pagina

TRANSLATOR

duminică, 22 iulie 2012

'Sew green' adica ecologic. Ce facem cu resturile de material?

O postare scurta. Scurta relativ la altele, pentru ca eu nu scriu niciodata scurt.

Intre timp ma gandesc cum sa raspund la intrebarea Cristinei despre Croiul de Aur.
M-am documentat si cred ca stiu despre ce e vorba si unde sunt punctele critice, la care trebuie sa fii atenta. Mai am insa putin de cautat si cred ca am dat de formula sau metoda de a controla daca vei avea probleme cu un tipar cumparat sau care se obtine prin gradarea unui tipar gata facut (ca la Croiul de Aur, care de fapt este metoda Lutterloh / The Golden Rule Pattern din Germania).

Dar intai despre resturile de la croit si quiltuit. Se aduna multe si parca nu te lasa inima sa le arunci.


Cele taiate in blocuri (ca mai jos, care imi raman de la quilturile facute) sunt mai simplu de folosit, problema este cu bucatile inegale si realtiv mici, pe care nu le poti folosi la blocuri de quilt.


Apropo. Culoarea mea preferata este albastru, in toate nuantele si tonalitatile. De la albastru 'gheata' pana la albastru cu verde si violet in el. Si culorile calde, ca sa am contrast. Deci combinatiile de culori pot fi 'shocking' pentru cine iubeste culorile in tonuri de cafeniu sau culorile pastel.

Ce poti face cu resturile? Nu le arunci, le folosesti in alte proiecte. Iar daca bucatelele sunt mici, le cosi folosind metoda 'paper piecing'.


Pentru asta ai nevoie de
* Bucati de material cam de aceeasi lungime si cu o latime care sa fie ceva mai mare de 2 cm (altfel se suprapun tivurile pe spate si ai grosimi neregulate).

* Pergament de copt (Dr Oetker sau ceva mai ieftin, cum am folosit eu - o marca de la un supermarkt de aici, Jumbo). Puteti folosi si alt fel de hartie, dar pergamentul de copt e mai rezistent si mai suplu. Hartia obisnuita este prea groasa si foita prea subtire. La cusutul patratelor din triunghiuri nu e o problema, fiindca nu cosi decat intr-o transa si apoi tai. La proiectul de care scriu acum trebuie sa cosi si sa calci dupa fiecare cusatura. Hartia pe care cosi are mai mult de indurat. Acelasi lucru e valabil si atunci daca nu vrei sa calci, ci netezesti numai cu degetul sau unghia cusatura (finger pressing).



* Ata de cusut (in general se coase cu gri in quiltuit, o nuanta neutra care nu se distinge de multe culori: gri deschis pentru materiale deschise la culoare si gri foarte inchis pentru materiale inchise; evident ca poti coase si cu alb, daca ai nuante pastel foarte, foarte deschise).

Metoda:

1. Taiati o fasie de pergament de copt care sa fie mai lata decat inaltimea celei mai lungi fasii sau bucati pe care doriti sa o folositi. Pe ea se aseaza bucatile de material, perpendicular pe latime.

2. Prima bucata se pune cu fata in SUS si peste ea se pune a doua bucata, cu fata in JOS, ca in poza urmatoare:
Nu am nici o poza cu prima bucata, dar sistemul este acelasi si pasii de executie se repeta la infinit... pana ti se termina hartia, evident!


Aranjati marginile, daca sunt drepte. Daca nu sunt drepte desenati sau coaseti din ochi pe o linie dreapta si apoi taiati marginile egale.
In poza de mai sus puteam sa pun marginile una peste alta, pentru ca ambele sunt drepte, dar nu mai pricepeati repede, numai din poza.

3.  Coaseti o cusatura dreapta, ca sa uniti cele doua bucati. Daca aveti bucati cu marginea dreapta si egala, puteti coase direct cu un tiv de 1/4 inch (0.7 cm). Daca nu, coaseti intai si apoi taiati cu foarfeca sau cu rottary cutter ca sa obtineti tivuri de aceasta dimensiune. E mai simplu sa tai acum, decat sa tot indrepti tivurile dupa ce scoti hartia! Te plictisesti amarnic - am experienta!.


Acum trebuie sa va spun ca am facut si fasii din bucatele, care nu erau paralele. Erau cam asa: / | \ \ / Depinde deci cat de dreapta si cat de perpendiculara pe lungimea fasiei de pergament este cusatura. Veti vedea, experimentand, ca bucatile asezate pe diagonala sunt mai putin economice decat cele drepte....

4. Calcati (sau presati cu degetul, daca materialul este din fire naturale) ultima bucata adaugata, ca sa se deschida pe fata.


5. Repetati pasii pentru fiecare bucata pe care doriti sa o adaugati.


6. Dupa ce ati terminat, pentru ca ati obtinut o fasie de lungimea dorita sau pentru ca s-a terminat fasia de hartie, trebuie sa indreptati marginile.

Vreau sa va arat unde am facut o greseala si anume aceea ca am pus bucata de culoarea roz magenta mult prea jos. Nu e chiar o greseala, dar te poate costa material. Revin dupa ce termin cu taiatul. Retineti ca e vorba de poza de mai sus.


7. Se taie cu linia si rottary cutter. Pozitionezi linia in asa fel incat marginea de sus sa corespunda cu inaltimea celei mai mici bucati ( in poza de mai sus: violet inchis si roz magenta). Pe acea linie tai.
Evident ca nu tai pe planseta de calcat, pe care am facut poza, ci pe planseta speciala. Aici am pus linia numai ca sa arat.

Din cauza asta am zis ca am facut o greseala cand am pus bucata de culoarea magenta prea jos. M-am condamnat sa pierd material din fasiile care sunt mai inalte.
Trebuia sa o pun pe mijlocul fasiei, adica ceva mai sus.

Dupa ce ai fasonat fasiile, ele arata asa pe dos:


IMPORTANT
Blocurile facute cu paper piecing se lasa cu hartie pe spate pana in clipa in care le folosesti. Abia atunci scoti hartia. In felul acesta raman tivurile protejate si nu se destrama.
Vreau sa va mai atrag atentie asupra faptului ca eu am taiat tivurile la adaugarea fiecarei bucati, asa fasiile acestea sunt gata sa le folosesc.

La ce poti folosi aceste fasii sau blocuri?

* La o margine sau la un bloc intr-un quilt (mai ales daca le faceti mai putin tarcate decat ale mele!).

* La impodobirea hainelor - de ex un tiv la o fustita de fetita, la o bordura de jacheta, etc.

* La o fata de perna decorativa sau la o fata de masa de gradina.

In ultimile doua cazuri as avea insa grija sa captusesc bordura de la fata de masa sau fata de perna. Ai atatea tivuri mici, care se pot destrama la spalat des.


La noi in Olanda ma vazut un cearsaf de bumbac alb (husa) cu cativa euro la un magazin foarte ieftin, Zeeman. Caut sa fie 100% bumbac. Dat fiind ca nu quiltuiesc cu mana, nu ma intereseaza cat de des e tesut (mai bine mai des, decat cu prea putine fire pe cm patrat). Chestiile de Craciun din postarea Vara sanie si iarna caruta sunt facute cu acest bumbac 100%, super ieftin, de la Zeeman.
Daca voi face vreodata o fata de masa de gradina, o voi captusi cu acest bumbac.

Sa nu uitati sa coaseti 'in sant' (in the ditch) intre cusaturile fetei, ca sa se fixeze fata de captuseala / spate.

Succes!

2 comentarii:

  1. Chiar ma intrebam ce faci cu atatea bucatele. Dar cos ecologic pentru textile, nu exista? Si la mine se aduna multe resturi, chiar si haine vechi, dar noi nu aveam unde sa le aruncam, decat la vechiul container.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna! Ai cumva resturi de materiale si de vanzare? astept raspuns!

    RăspundețiȘtergere