Ultima pagina

TRANSLATOR

vineri, 15 mai 2015

Do yourself a favour: knit a swatch (fa-ti un serviciu: tricoteaza intai un esantion)

(Amy Herzog and Sally Melville changed my life as knitter and made me understand why it is important to swatch. But most of all: a knitted swatch is not about gauge, it is about the knitted fabric you will use in the project. Do you love to knit with the yarn or not? Do you like the hand knitted fabric and think you will love to wear it? Does it drapes well for the project or not? These answers are more important than to establish how many stitches and rows you get pro inch. Difference in gauges between yours and the gauge in the pattern can be easily fixed by recalculating the stitches and rows in the pattern.
If I would have known this I would not have bought 10x Drops Alpaca, because I do not like knitting with this yarn and I hate the knitted fabric. 
For me the only way to use it, is to knit with another yarn, Drops Fabel Long Print. Otherwise I would have to give it away.
Spare money and time buying only one skein of yarn and test it in a swatch).


Amy Herzog si Sally Melville mi-au schimbat total ideile despre tricotat si m-au facut sa inteleg de ce trebuie neaparat sa tricotezi un esantion (swatch), inainte de a incepe un proiect cu un fir nou, pe care nu l-ai mai folosit inainte.

Pana acum incepeam direct sa tricotez, crezand ca e suficient sa tin seama de numarul de andrelele si de ochiuri indicate pe eticheta pelotei.
Nu cred ca trebuie sa va mai spun ca rezultatele au fost foarte mediocre.
La inceput, cand aveam marimea 36 la haine, a mers mai bine, pentru ca in general mi se potriveau aproape toate tricotajele facute. Dupa upgrade datorita varstei lucrurile s-au complicat. Am dat sau aruncat pulver dupa pulover, pentru ca nu imi placeau.

De la Amy Herzog am inteles recent un lucru foarte important: un esantion nu se tricoteaza in primul rand pentru a calcula cate ochiuri (stitches) si randuri (rows) iti intra pe un patrat cu laturile de 10 cm (4 inches), ci pentru ca sa vezi ce fel de material tricotat produci (knit fabric) si daca iti va placea sa porti un pulover sau cardigan din acel material. Daca iti va placea sa lucrezi cu acel fir sau daca firul se potriveste modelului ales.

Diferenta dintre numarul de ochiuri si de randuri pe care le obtii pe 10 cm patrati (gauge) cu numarul de ochiuri si randuri date in tipar nu este o problema. Cateva calcule foarte simple te vor ajuta sa adaptezi numarul de ochiuri sau randuri din tipar la ce obtii cu firul (yarn) pe care il folosesti. 
Insa nu vei putea sa corectezi faptul ca nu iti place cum arata tricotajul dintr-un anumit fir, sau ca este mult mai suplu sau mult mai batos decat ai nevoie pentru modelul pe care il faci si vei obtine un tricotaj, care nu arata cum doresti.

Lana poate arata altfel in pelota decat dupa ce a fost tricotata. 
Ca sa scutesti viitoarele dezamagiri si regrete ca ai cumparat acel fir, e bine sa stii ce fel de tricotaj (hand knitted fabric) vei obtine.
E mai bine sa dai banii pe o singura pelota, cu care sa lucrezi esantionul, decat pe 10-14, ca sa descoperi ca nu le vei lucra cu placere.

Aceste randuri sunt inspirate de ultima mea achizitie, 10 pelote de lana alpaca de la Drops (lana roz din mijloc in poza de mai sus), care nu imi place cum se lucreaza si cum arata dupa ce am tricotat un esantion.

Am facut un esantion cu andrele 2 1/2 si 3. Am invatat sa marchez marimea andrelelor cu care tricotez, facand gaurele (yarn over) in functie de numarul andrelelor folosite, ca sa stiu mereu ce andrele am folosit si care este rezultatul final.

Partea de jos este lucrata cu andrele 2,5 (2 gaurele / yarn over si un ochi pe dos / 1 purl, care contrasteaza cu restul lucrat pe fata / knit).



Probabil ca as fi putut obtine ochiuri mai egale si mai frumoase, daca af fi tricotat mai putin repede si as fi format cu grija fiiecare ochi (stitch). Dar oare vreau sa tricotez asa, cu viteza melcului?

Prima concluzia este ca dupa ce am vazut cum se lucreaza lana Drops Alpaca, sau mai bine spus cum o lucrez EU, nu as fi cumparat niciodata 10 pelote. 
A doua concluzie este ca daca as lucra cu un singur fir, as folosi andrele 2 1/2 si nu 3.

Dupa aceea am incercat sa vad ce obtin daca lucrez cu firul dublu si cu andrele 3 1/2 si 4. E mult mai bine, dar totusi nu pot spune ca imi place.


Dupa ce am lucrat cu doua fire de alpaca, am combinat un singur fir de Drops Alpaca cu un fir de Drops Fabel (pelota din stanga din prima poza). Arata si mai bine, dupa mine. Raman la aceasta combinatie:


De fapt in esantionul de mai sus am folosit doua culori diferite de Drops Fabel. Partea de jos este lucrata cu culoarea Wooden Rose, iar deasupra cu Rose Mist.

Cred ca in viitor am sa lucrez o jacheta pentru mine cu aceasta combinatie. Am sa folosesc andrele 3 1/2, pentru ca vreau sa fie mai putin elastica, decat un cardigan sau un pulover, la care as folosi andrele 4. E probabil o jacheta pe care nu as fi facut-o, daca nu as avea acum 10 pelote, pe care va trebui sa le folosesc.

Am mai incercat sa vad ce iese daca tricotez cu doua fire de Drops Fabel Long Print (lana de sosete) si sunt multumita de rezultat:


Lucrat cu andrele 4 1/2 (needle 4 1/2) 

Acum insa e vremea tricotajelor de vara. 

Stiam ca am un pulover lucrat candva din bumbac mercerizat de la Pingouin (Fil d'Ecosse 5) si neterminat, fiindca pe vremea ceea nu prea stiam sa folosesc schema cu masurile de tricotat si habar nu aveam de importanta unui esantion tricotat. L-am desirat si am facut si cu acest fir un esantion, care nu arata formidabil, fiindca mi-a fost lene sa spal intai firul desirat, sa se relaxeze.
Esantionul arata insa mult mai bine dupa ce l-am spalat si l-am lasat sa se usuce plat, ca sa se intinda si relaxeze firul.



Partea de sus este lucrata cu andrele 2 1/2, partea de jos cu 3. Nu am mai marcat, fiindca stiu ca ochiurile sunt putin mai mari, deci nu pot fi decat marimea 3.
Pentru un cardigan de vara as folosi andrele 2 1/2 (care sunt recomandate pe pelota), dar pentru un cardigan pe care l-as broda voi lucra cu andrele 3, ca sa ramana suplu si dupa ce a fost brodat.
Dupa cum vedeti un esantion te ajuta sa alegi modelul potrivit/

Si fiindca tot imi aranjez dulapul am gasit si o pelota de Drops Big Fabel (75% lana, 25% polyamide), cu care am tricotat un esantion in timp ce urmaream un serial pe Netflix. Andrelele folosite sunt 4, 4 1/2 si 5.

Imi place cum arata si cum se lucreaza, dar este o lana de iarna sau toamna. Arata foarte frumos dupa ce am spalat esantionul si l-am calcat cu abur. De fapt nu l-am 'calcat' (ironed), doar am tinut fierul de calcat cu abur (steam iron) deasupra lui. 




Concluzia si in acelasi timp sfatul meu este sa cumparati intai o singura pelota, ca sa vedeti daca va place cum se lucreza cu acel fir si rezultatul. Daca nu va place, nu ati pierdut atatia bani cat ati fi dat pe toate pelotele pentru un model, scutiti munca pierduta si evitati o dezamagire.

Acum insa e timpul sa revin la croitorie sau quiltuit. O zi frumoasa!

Un comentariu:

  1. Vai, Carmen, cata dreptate ai cand zici ca se tricoteaza un esantion ca sa vezi cum arata modelul tricotajului! Eu asta am invatat din experienta. Este foarte important mai ales pentru firele in degrade! Obligatoriu trebuie de lucrat un esantion :)

    RăspundețiȘtergere