Ultima pagina

TRANSLATOR

miercuri, 9 mai 2012

Linia taliei la fusta / Probatul fustei


Am primit iar un mesaj la postarea Cum se face tiparul de fusta clasica si o intrebare. 
>> Salut, Poti sa ma lamuresti si pe mine cu un lucru te rog.
Ce se intampla cand talia este foarte curbata adica in spate este mai sus si in fata este destul de jos. cum ar arata un model pentru o astfel de fusta.
Multumesc mult.Vli  <<
Asta este o problema care se rezolva foarte, foarte simplu. Dar inainte de a raspunde vreau sa va rog ceva, pe toate cele care cititi si vreti sa intrebati ceva:  va rog sa semnati mesajul! Va rog foarte insistent sa semnati, indiferent daca puneti numai initialele sau un nume fictiv sau numele mic adevarat. In afara de faptul ca sunt o aparatoare ferventa a regulilor netichetei (eticheta pe internet), imi este foarte greu sa scriu adresandu-ma unei 'anonime' sau unui 'anonim'. Nici nu stiu cum ar trebui sa-i zic. Asa ca daca aveti de pus o intrebare - semnati, va rog!

In afara de intrebarea lui Vli mai am de raspuns si la o intrebare despre facutul tiparului de baza de bluza, o intrebare pusa de o cititoare anonima. De data asta voi raspunde, desi nici nu stiu cum si cui ma adresez. Dar nu stiu cand, pentru ca  raspunsul este mai complicat si trebuie sa-mi pregatesc niste poze si niste desene, ca sa intelegeti despre ce scriu.
Pot insa sa va spun asta de pe acum asta: sunt convinsa ca cel mai simplu mod de a face un tipar de baza pentru tors pentru incepatori este cel obtinut prin drapare (draping) si nu cel prin constructia de tipare folosind masurile corpului.
La fusta este mai simplu. La fel si la pantaloni, de care ma voi ocupa cat de curand posibil. Acum despre probatul fustei.


Raspunsul la intrebarea pusa de VLi este - dupa cum am mai zis - foarte simplu si este valabil pentru oricine probeaza o fusta facuta cu un tipar construit pentru ea sau cu un tipar cumparat din comert..
Asta pentru ca orice tipar facut pe hartie (constructie de tipar prin calcule pe baza masurilor luate) trebuie mereu probat / verificat pe corpul persoanei pentru care a fost facut. Corpul individului sau al individei are tot felul de 'dealuri' si 'vai' pe care masurile abstracte nu le pot ghici. In plus la desenarea tiparului mai trebuie sa tii seama si de balanta dintre lungimea fetei si lungimea spatelui, latimea umerilor, etc... Formulele de tipare sunt facute sa fie aplicabile in foarte, foarte multe cazuri, dar din nefericire nu si in toate.


Ce trebuie sa faci pentru a te proba, ca sa poti modifica linia taliei:



1. Iti faci tiparul de fusta sau copiezi un tipar care iti vine peste solduri si in talie.
2. Lasi un tiv de aproximativ 5 cm la talie ca sa poti muta eventual linia taliei in sus.
3. Dai semne la masina pe linia taliei si a soldului si pe liniile verticale din mijlocul fetei sau al spatelui (asta NEAPARAT!!! pentru ca ai nevoie de liniile verticale si orizontale / sensul firului).
4. Prinzi pensele la talie in ace de gamalie. Faci asta chiar daca nu le vei coase si vei increteti usor pe linia taliei, cum am aratat in postarea Tiparul de fusta dreapta (clasica) si burticile cititoarelor. Scopul este sa  obtii dimensiunea reala a taliei si sa nu iti pice fusta de pe tine.
5. Cosi un elastic rotund pentru talie, care sa fie exact de dimensiunea taliei tale, minus 1 cm sau 2 (trebuie sa iti sustina fusta in talie, dar nu trebuie sa fie foarte strans, doar atat cat sa nu cada fusta de pe tine).
6. Cu ocazia asta cine coase pensele in talie poate verifica daca sunt suficient de mari sau daca sunt prea mari si trebuie lasate.


Acum imbraci fusta. Tragi de ea in sus sau in jos - daca e nevoie! - ca sa readuci marcarile orizontale de pe sold paralele cu orizontala absoluta, iar linia verticala din mijlocul fetei sa ramana in mod absolut verticala. Deci sa nu se strambe spre dreapta sau spre stanga. Acelasi lucru trebuie verificat la liniile de cusatura laterale: trebuie sa fie perfect verticale.
* Liniile orizontale nu raman orizontale daca ai solduri inegale (linia care ar trebui sa fie orizontala nu este si se ridica sau coboara intr-o parte, pentru ca lungimile peste sold din talie pana la linia soldului in dreapta si in stanga nu sunt egale).
* Daca fusta este prea lunga in spate, vei vedea ca marginea din fata se ridica si nu este paralela cu podeaua. In plus linia cusaturii laterale este oblica si trage spre fata. Linia asta trebuie sa ramana mereu verticala.
* Daca e prea scurta este invers.

Sa zicem ca tot tragand de fusta sa ai toate liniile care conteaza verticale sau orizontale, obtii ceva ca in poza de mai jos. Asta inseamna ca lungimea peste sold in tipar este mai mica decat ce imi trebuie mie. Si deci linia taliei mele nu este cea marcata cu ata galbena, ci cea a elasticului.
Asta mai inseamna ca trebuie sa marchez cu creta o linie exact SUB elastic, care va deveni adevarata linie de talie a fustei, pe care va trebui sa cos banda din talie (nu mai stiu cum ii zice in limba romana!) de la talie.


Trebuie sa rogi pe cineva sa faca acest lucru pentru tine (mai ales in spate!!!). Ai putea si singura, dar devii contorsionist, daca te sucesti sa marchezi cu creta sub elastic la spate.


Scoti fusta cu grija si transferi alteratiile pe tipar (noua linie a taliei). 
* Cel mai simplu se face punand fusta peste tipar (eventul lipiti hartie in plus la talie, daca trebuie sa inaltati talia) si avand grija sa corespunda liniile soldului, ale mijlocului spatelui / fetei si ale penselor de pe fusta cu cele de pe tipar. Apoi dati cu rotita de croitorie peste liniile marcate cu creta. Zimtisorii ei vor transfera linia corecta pe hartia tiparului.  

Notezi ce schimbari ai facut, ca sa stii mereu ca soldul tau din stanga este - sa zicem! - cu 1 cm mai sus decat in tiparul standard, ca la spate trebuie sa lasi cu X cm, pentru ca ai spate cabrat, etc.

Vestea buna este ca aceste modificari vor deveni standard pentru tiparele de gata pe care le corectezi in acest fel, pentru ca ele sunt de fapt diferentele dintre masurile corpului tau (UNIC) si cele ale standardului folosit in comert pentru o masura apropiata de a ta.

Succes. Daca nu ai inteles, intreaba-ma. Dar te rog sa semnezi, sa stiu cat de cat cu cine vorbesc.

P.S. Am rasolit ingrozitor pozele de mai sus. 
* In primul rand eu nu am manechinul potrivit pe masurile mele si de fapt nici nu il folosesc. Dupa cum am mai scris, imi este foarte greu fara tovarasa de croitorie.
* Elasticul folosit in poze e prea subtire, ca nu stiu unde am pus elasticul pe care il folosesc de obicei. Trebuia sa folosesc un elastic cu o latime de 2-2,5 cm, unul care sa fie cam de latimea benzii de pe talie. 
* La fusta pe care o am acum in lucru nu am dat liniile respective, pentru ca nu mai aveam nevoie de ele. Deci am improvizat pentru poze, tragand o linie cu creta. Dar de obicei cos liniile respective in acelasi fel ca si linia de talie, care se vede mai sus (cu ata de surfilat, mai ieftina, mai proasta si in culori foarte contrastante si cu pasul cel mai mare de la masina de cusut).
Poate cand voi face o noua fusta am sa fac si acolo un tutorial pas cu pas.

2 comentarii:

  1. Ohh, esti o profesoara in toata regula .Jos palaria. Nu stiu daca as putea explica mai bine, si nici nu am timp. Multumim pentru tot ce faci pe blog. Te imbratisez chiar in clipa asta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut,
    Multumesc mult pentru raspuns,eu sunt Vli defapt Vali dar am gresit data trecuta semnatura.
    Ideea este ca eu tot caut pe internet si tot incerc sa desenez un tipar pe calculator al unei fuste cu talia inclinata,din pacate nu sunt croitor deci nu am access la materiale si manechine si nici foarte multe cunostinte in domeniu, dar trebuie sa fac aceast model/tipar pe calculator.Peste tot pe internet si prin carti de croitori gasesc doar fuste cu talia orizontala, ceea ce nu imi este de foarte mult ajutor.
    Multumesc inca o data pentru raspuns.
    Vali

    RăspundețiȘtergere