Ultima pagina

TRANSLATOR

vineri, 25 mai 2012

Constructia t-shirtului / Finisarea gatului (tutorial)

Am ajuns la partea cea mai interesanta despre punerea bentitei la gat - partea practica.


1. Aveti nevoie intai sa masurati pentru bentita (binding) lungimea gatului pe tipar, punand centimetrul pe muchie, ca sa puteti urma curbura gatului.

Formula pentru calcularea bentitei:
* LUNGIMEA: Lungimea gatului la fata + Lungimea gatului la spate + [10-12 cm = 4"]
* LATIMEA: 3,5 cm (1 3/4 "). Maximum 4 cm. 
Eu am facut-o aici prea lata si a trebuit sa tai, pentru ca strangea la gat. Va voi arata cand ajung la poza cu pricina, daca o gasesc, de ce am gresit cu bentita prea lata.

2. Dupa ce ai croit bentita ca un dreptunghi cu laturile de dimensiunile respective, finisezi o margine cu zigzag sau cu overlocker.
Pentru ca am surfilat la overlocker am desenat un dreptunghi exact de dimensiunea bentiei. Pe una din laturile lungi am taiat exact pe linie; la partea care se finisa am taiat la cativa milimetri de linia marcata cu creta si am taiat apoi surfiland exact pe linia desenata.
NB. Bentita se croieste perpendicular pe firul lungimii (perpendicular pe margini).

3. Acum se coase pe langa gat. Marginea nefinisata se pune exact pe linia marcata a gatului, ca in poza de mai jos. Vedeti aici la ce ajuta sa intaresti linia de cusatura a gatului (stay stitching): ai deja linia ajutatoare la cusut si nu trebuie sa iti mai bati capul.
Cos la 1/4" (0,65 cm) de margine cu un piciorus de qultuit care coase exact la 1/4" inch de la marginea piciorusului. Puteti folosi orice alt piciorus ca ghid, dar acul sa nu fie la mai mult de 0.6 - 0.7 mm de la marginea piciorusului. Verificati. 


Spre deosebire de metoda  lui Sarah Veblen, aici nu trebuie sa inchizi bentita pe cusatura laterala mica inainte de a o pune. Si nici nu e nevoie sa o intinzi atat cat zice si cum face Sarah Veblen, pentru ca bentita se coase SUB linia gatului, pe cand a ei se coase exact pe linia gatului. De fapt ar trebui sa va rog sa vizualizati circumferintele cercurilor, ca sa intelegeti mai bine de ca nu trebuie sa intinzi atat... Prea complicat. Mai bine credeti-ma pe cuvant.
Se intinde bentita la cusut numai atat cat trebuie ca sa faci marginea bentitei sa urmeze linia curburii gatului.
Eu incep la mijlocul spatelui, fiindca vreau sa am acolo linia de mijloc pe care cos sa inchid bentita:
- las 3 cm de bentita libera
- o prind in acel punct cu un ac de gamalie de mijlocul spatelui
- mai las inca 3-4 cm necusuti si o prind in acel loc iar cu un ac de gamalie de gat
Abia acum incep sa cos.
Am nevoie de acel capat lasat liber ca sa pot coase sa inchid cercul bentitei. E ca la quilt. O sa vedeti.

Mai pun o poza ca sa vedeti mai bine.



Mai jos vedeti si cum am inceput sa cos lasand o parte de gat necusuta de la mijlocul spatelui (inde este ciupitura de marcaj).

4. Opresc cusutul cam la aceeasi distanta de mijlocul spatelui. Vedeti ca am surplus la bentita (cei 10-12 cm in plus).



5. Acum ma uit unde imi vine mijlocul spatelui pe bentita, daca as coase in continuare. O intind foarte, foarte putin cand masor. Dau un semn.



6. Fac acelasi lucru (masuratoare si marcare) in ambele parti.


Apoi verific daca am facut bine.



Pun un ac de gamalie pe amble marcari, ca sa le pot vedea cand unesc cele doua capete.




7. Se suprapun capetele bentitei:
- marginea de sus sa coincida si
- cele doua ace puse pe marcare sa coincida (sunt acele din mijloc, unul peste altul)
Acele care se vad in stanga si in dreapta nu au alt scop decat sa tina capetele bentitei impreuna. Singurele ace care conteaza sunt acele din mijloc, care apar suprapuse. Acolo va veni linia cusaturii.

Acum vedeti capetele unite, dar din alt unghi.  Intre timp am scos cele doua ace din mijloc si in locul acela am desenat linia de cusatura / la 90 de grade de laturile lungi ale bentitei).

8. Apoi cos (eu cos o data, intorc cand aprope am iesit din material si mai cos inca o data exact peste cusatura, la urma tai). Poti sa mai cosi si cu un pas extrem de mic (0.7-0.8).

9. Dupa ce am cusut - tai la cam 0,5 cm.





10. Descalc cusatura... si



...11.  pun bentia in continuare, cu marginea de sus exact pe linia cusaturii si inchid cusatura bentitei pe linia gatului.




12. Acum calc iar.



Tivul de la gat e prea mare (cred ca are 1" = 2,54 cm; 3/4" = 1.9 cm erau mai mult decat suficienti. Avantajul acestui tiv mai mare e ca imi stabilizeaza linia gatului pe timpul calcatului cu aburi ca sa o fixez.


Tivul care trebuie taiat este cel de jos, cel de pe pernuta de calcat. Bentita e partea de deasupra.


13. Acum vedeti cum tai tivul la gat pe t-shirt exact pe linia de marcaj care mi-a folosit de ghidaj. In general se taie o idee mai mica sau mai mare decat tivul  bentitei. Asta face ca grosimea celor doua tivuri sa se distribuie sa nu obtii o grosime mare la margine, cum ar fi daca le-ai taia in acelasi timp. Chestia asta se numeste 'grading'. (In romaneste nu stiu cum ii zice).
Daca materialul este subtire, tivul gatului se taie o idee mai mica decat al bentitei.




Mai trebuie sa le mai finisez pe ici pe colo ca grosime / grading.

  

In poza de mai jos puteti vedea cusatura bentitei de la mijlocul spateleui. Si acolo se taie din materialul care ar fi prea gros la indoitura.
Vezi capetele cusaturii, taiate oblic. Pe cea de jos nu am prea indraznit sa o tai. Ar trebui sa o intaresc apoi  cu mana sau cu lichid FreyCheck, daca vreau sa tai jos tot ata de mult ca si sus.




14. Dupa ce am calcat gatul, trebuie sa masor cat de lata ramane bentita si care este linia pe care o indoi. Se poate face si din ochi, dar eu masor mereu, pentru ca imi e frica sa nu iasa inegala.
Cea mai buna scula de masurat este asta.

La inceput nu am agreat-o, pentru ca agata putin. Dupa ce am descoperit insa ca partea portocalie formeaza un fel de prag care ma ajuta sa pozitionez bine linia la masuratori ca aici, a devenit scula mea preferata de masurat.
Nu mai stiu daca am luat-o din Olanda sau din America. Scrie ' seam gauge'  pe ea, deci scula e probabil din USA.


Frumos marcat rotund in jurul gatului.



15. Se indoaie bentita si se prinde in ace. In general bentita trebuie in asa fel indoita incat partea surfilata sa fie mai jos de linia de cusatura, cam cu 0,5 cm. Asta ca sa o poti coase - cusatura in sant (in the ditch), exact pe demarcatia dintre bentita si t-shirt, ca sa nu se vada.
Linia de indoitura este cea marcata cu creta.

Acum se prinde cu ace. Fiti atente mai jos cum puneti acele in cazul in care trebuie sa cosi ceva rotund. Se pun unul in continuarea celuillat. Cand cosi,cosi in sensul invers celui in care ai pus acele, ca sa le poti scoate in timpul cusutului.


16. Apoi se coase la masina exact in ' sant' (ditch). De fapt ar fi trebuit sa insailez, ca sa am materilele fixate bine si sa pot trage putin de ambele parti, ca sa se defaca. Numai asa pot coase exact in 'sant'. Cand materialul isi va reveni dupa ce am terminat de cusut, s-ar inchide 'santul', iar tighelul la masina nu s-ar mai vedea.



Asa arata pe fata, ca mai sus. Si asa arata pe dos.



 Vedeti de ce masor? Pentru ca nu ma pot baza pe latimea bentitei. Cand o cosi se face ici un mm sau doi mai stramta, dincolo altfel si iti iese gatrul inegal.
Sunt curioasa care din metode va avea mai multe adepte: asta sau metoda lui Sarah Veblen?!?

Un comentariu:

  1. am recitit articolul. Acum stiu unde am gresit ... am sarit niste pasi si masuratoarea la bentita nu a fost exacta.
    NU stiu daca a2a oara nu o sa fie perfect, dar sigur va fi muult mai bine!. Merci pentru articolul detaliat:)

    RăspundețiȘtergere