Ultima pagina

TRANSLATOR

vineri, 3 august 2012

Cum se croieste gulerul stei (stand collar)

Vreti sa croiti un guler ca al bluzei pentru copil de la Melly Sews?


Am sa va arat care este dupa mine cea mai simpla metoda de croit, mult mai buna decat metoda clasica de desenat al unui guler stei.

Toate metodele de desenare al acestui tipar incep insa cu masurarea perimetrului gatului pe tiparul de bluza sau de haina la care vrei sa faci un astfel de guler.

S-ar putea sa fie nevoie sa coborati putin linia gatului in jos, daca este prea sus. Am vorbit despre asta in postarea Tipare de gulere: guler Claudine (col Claudine / Peter Pan collar). Cititi acolo despre pregatirea tiparului (daca este nevoie).

Se masoara cu centimetrul pe muchie, pe linia cusaturii, pentru ca acea linie va deveni lungimea gulerului. Masurati pe linia gatului de la linia umarului pana la mijlocul fetei (MF / CFront). In poza de mai jos este a doua linie verticala din dreapta (prima linie este cea pe care se indoaie)


Lungimea gatului in fata este dimensiunea (a). Dimensiunea (b) este lungimea gatului in spate, de la linia de custura a umarului pana la mijlocul Spatelui (MD / CBack).
Adunati (a + b) si dublati. Obtineti masura X = 2(a + b).

De ce dublati, desi ati putea sa croiti numai o jumatate de tipar? 
1. Pentru ca un tipar de guler intreg este mai precis decat 1/2 de tipar, care se pune pe indoitura materialului. Nu stii niciodata cat de exact il pui. Uneori insa nu ai incotrio si trebuie sa pui 1/2 guler pe materialul indoit. Atunci faci cum poti, ca sa nu se pirada sau adauga material pe indoitura tiparului.
2. Un tipar intreg de guler e de preferat mai ales daca faci gulerul pe un material cu dungi. Poti verifica cu tiparul intreg daca dungile ies bine. La gulerul croit pe material indoit nu poti mereu sa controlezi in mod absolut si cum vin dungile pe partea indoita hjos.


Inaltimea dreptunghiului trebuie sa fie de 3-4 cm. Eu am facut cu 5 cm si mi-a iesit gulerul prea inalt (lat). Va arat mai jos.

Daca doriti sa faceti gulerul cu coltul rotunjit, rotunjiti numai un singur colt. Apoi il copiati si in partea cealalta. Daca le desenezi separat, s-ar putea sa nu iasa absolut identice.
Modelul de la Melly Sews nu are coltul rotunjit.

Acum trebuie se impartim lungimea gulerului in 6 parti si sa desenam linii verticale prin acele puncte. Una din linii era deja desenata, MS (mijlocul spatelui) / CBack.


Taiati pe cele 4 [PATRU!!] linii, care sunt desenate de o parte si de alta a liniei de MS / CB. Pe linia MS / CB nu se taie!!!
Taiati de sus si pana la 1-2 mm de linia de jos a tiparului. Marta Alto numeste acea portiune care nu se taie  'balama' (hinge). Nu se desfac partile de tot, ca sa nu iti zboare in toate partile si sa iti fie greu sa le pui exact la loc.
Repet, pentru ca e foarte important: pe linia MS / CB nu se taie, pentru ca gulerul ramane acolo asa cum e desenat.
Liniile pe care se taie, le-am marcat cum cu verde.



Partile taiate se suprapun 0,5 cm (ceva mai putin sau mai mult, depinde de cat de strans in jurul gatului doriti gulerul).

Ne mai ramane doar sa corectam liniile curbe, atat jos cat si sus. Pentru ca ele nu sunt deocamdata de loc linii curbe, ci sunt formate din linii drepte, ca marginile unui poligon cu foarte multe laturi.
Apoi se aduaga sensul firului (grain line) pe tipar: paralel cu linia de la mijlocul spatelui, perpendicular pe ea, sau la 45 de grade, pentru un model pe bieu.
Depinde de ce fel de material aveti si cum doriti sa apara pe guler. Daca nu e vorba de un material special, tineti linia firului paralela cu mijlocul spatelui.
Prin ce difera acest fel de facut tipar, pe care l-am invatat din cartea lui Winifred Aldrich  (Metric Pattern Cutting for Women's Wear) de cel facut cu metoda clasica.

La metoda clasica de facut stei sau guler cu stei, obtii curbura de jos de la gat ridicand linia de baza a gulerului cu cativa centimetri la mijlocul fetei (MF / CF).  Vezi in poza de mai jos.
Se foloseste aceeasi lungime a gatului pe tipar, dar se ia numai o jumatate, pentru ca se face numai o jumatate de tipar.

Cu cat maresti mai mult distanta cu care ridici linia de baza in mijlocul fetei (MF / CF), cu atat iti iese gulerul mai curbat si linia "orizontala" de sus mai mica, adica gulerul va sta mai aproape de gat.
La acest fel de facut tipar controlezi largimea de sus a gulerului prin distanta cu care ridici linia de baza. Cum se modifica linia de sus si cat va deveni gatul de larg sus, nu poti stii precis ce obtii. Vezi numai la probat.

La metoda lui Aldrich controlezi largimea gatului de sus prin suprapunerea partilor taiate. E mai usor de calculat si modificat gulerul din prima incercare de facut tiparul. 
* Pui centimetrul in jurul gatului si masori cam cat ai vrea sa fie de larg gulerul sus (mai larg sau mai strans pe gat).
* Scazi din lungimea totala a gatului pe tipar aceasta distanta si obtii diferenta dintre linia de jos a gulerului si cea de sus. Diferenta trebuie scoasa prin suprapunerea partilor dupa taierea tiparului pe cele 4 linii verticale despre care am scris mai sus. Imparti diferenta in 4 si stii cu cat trebuie sa suprapui.
In general nu trebuie sa ai un guler care sa te stranga de gat, deci tot in jur de 0,5 cm vei obtine.

Un alt avantaj este ca ai deja liniile desenate pe care modifici tiparul la probat. Eu de exemplu am un gat mult mai subtire decat cel de dimensiuni normale (de la natura, iar de cand sunt la dieta am revenit din fericire la formele mai mult sau mai putin initiale). Niciodata nu-mi iese bine un tipar de guler stei, pentru ca imi sta prea departe de gat. Nu numai ca se distruge modelul, dar imi accentueaza subtirimea gatului, ceea ce - la modelul acesta - nu doresc. Cu aceasta metoda am reusit insa sa am un tipar care sa imi vina mai bine.

Pentru o haina mai simandicoasa, faceti intai un guler din vlieselina (ceva mai tare) si probati-l. Vedeti ce mai e de schimbat (stramtat sau largit) ca sa iasa asa cum doriti.

Se pot face astfel de gulere stei (imaginea este din cartea lui Helen Joseph-Armstrong, in care explica cum se fac / tot cam aceeasi tehnica foloseste).



La un guler drept ca al acestui pardesiu, care se vinde in Romania, lasati dreptunghiul practic asa asa cum este. Suprapuneti poate doar 2 mm, ca sa aveti jos o linie mai rotunjita. Inaltimea gulerului este evident mai mare decat 4 cm.


La bluza de mai jos am folosit un tipar Burda cu guler (nu mai stiu ce fel de guler avea).
Am desenat gulerul cu metoda lui Aldrich, pe care v-am prezentat-o. Am gresit ca am facut inaltimea gulerului prea mare (5 cm in loc de 4 cm). E OK, dar as fi vrut gulerul ceva mai putin lat.
Bluza e din in cu bumbac.


Cu acest guler si folosind un rest de bumbac contrastant (ramas de la un quilt), cu care am dublat gulerul, mansetele si am imbracat nasturii, am obtinut o bluza foarte draguta, pe care o port foarte mult.


Pe mine vine ceva, ceva mai bine, pentru ca manechinul nici acum nu e reglat. Il folosesc numai drept cuier. Cu probatul spatelui am si acum probleme, fiindca nu am pe nimeni care sa ma ajute sau cu care sa ne ajutam reciproc.

Si inca un lucru. Dupa ce coaseti gulerul, dar nu l-ati finisat, verificati mereu daca latimea gulerului este egala in ambele parti la mijlocul fetei. Abia dupa aceea il puteti finisa.


Alte tipare de gulere gasiti aci:

Un comentariu:

  1. Foarte practice aceste sfaturi in materie de textile. am cautat ce este acela un stei si cu chiu cu vai am gasit...

    RăspundețiȘtergere