Ultima pagina

TRANSLATOR

vineri, 9 martie 2012

Lipiciul in croitorie (exemple)

Vreau sa va arat cum folosesc lipiciul obisnuit (pentru copii, dar neaparat solubil in apa), in croitorie, cand am de asamblat materiale care se pot spala.

Dupa aceste poze in culori 'exotice' a venit momentul sa va povestesc cate ceva despre planseta mea de calcat (Masa de calcat? Cum ii zice la chestia asta plianta, Bella?) si sa va explic de ce am oroarea asta de husa violeta pe ea, desi imi da si mie din cand in cand dureri de cap.
Initial am avut o husa cu un strat argintiu pe ea, nu stiu din ce era facut, dar arata foarte metalic.
Era mult mai frumoasa, intre altele pentru ca argintiul este una din culorile mele preferate si nu distoneaza atat de groaznic cu restul mobilierului. Dar am citit pe un site, sau poate am vazut intr-un dvd, ca nu e buna. Cea mai mare problema era ca devenea electrostatica, datorita frecarii de la calcat pe ceva sintetic in combinatie cu acel strat argintiu metalic. Anumite materiale se 'lipeau' de suprafata de calcat si uneori aveam si mici socuri. Sunt f sensibila la chestii din astea.
Am inteles ca scapi de aceste probleme daca folosesti o husa de bumbac, nu cu teflon. Cea mai aratoasa pe care am gasit-o a fost asta, pe care o vedeti. Va imaginati cred ce ingrozitoare erau celelalte modele, daca husa asta era cea mai frumoasa!
Nu arata ea bine, dar m-a scapat de problemele electrostatice la calcat.
Si mai era ceva: am mai citit ca nu e bine sa ai o husa care iti izoleaza stratul de sub ce ai de calcat, pentru ca uneori aburul trebuie sa treaca prin material, nu sa ramana concentrata umezeala in stratul de jos, pana se evapora aburul din stratul superior. Pentru mine si argumentul asta a contat.
Am vazut de curand ca au scos acum si huse argintii, care cica ar lasa aburul sa treaca. Dar pentru mine e cam tarziu,  pentru ca sunt multumita de husa de bumbac. Cand voi dispera din cauza culorii, o voi schimba.

Un al doilea avertisment (repetat!) in legatura cu postarea asta - in afara de culoarea mov de care te dor ochii - este ca nu stiu sa fac poze noaptea sau cu blitzul. Nici macar nu am un aparat prost, adica e foarte bun pentru o ageamie ca minela nivelul la care sunt. Adica EU cred ca nu este prost, desi e mai vechi (Sony Cybershot, 12.1 megapixels - e prost, Cristina???). Dar nu stiu sa-l reglez. Ziua mai merge, insa seara e o durere... Va trebui maine sa mai fotografiez inca o data tshirtul ziua ca sa arate cat de cat prezentabil. Voi schimba atunci si pozele si acest text.
(sambata: am schimbat pozele cu poze facute ziua).

Acum revin la confectionarea t-shirtului, care de fapt nici nu ar fi meritat sa fie pozat. Este o incercare, o rasoleala facuta in graba, ca sa vad daca am desenat bine un tipar de t-shirt folosindu-ma de metoda germana de tipare a lui Müller & Fiul (Burda).  Am desenat si alterat tiparul de t-shirt obisnuit pe care l-am obtinut, un t-shirt cu pensa la bust, pe care am mutat-o jumatate in incretitura gatului si jumatate la subrat.
A iesit relativ bine, dar are custura in fata si nu ar fi trebuit sa o aibe. Cam stiu pe unde am gresit, dar cred ca Anca va vedea mai bine ce am facut prost. 
Mai am trei chestii de schimbat / perfectionat la tipar, dar pot spune ca e in mod evident mult mai bun decat unul comercial, pe care trebuie sa-l alterez schimband-i si lungimile si perimetrul bustului. Dar despre asta alta data.

Materialul este un cupon ieftin de jerseu foarte subtire. Cred ca e din viscoza si nu este prea elastic.  Probabil insa ca e de calitate mai buna decat am crezut eu cand l-am luat. Arata foarte matasos.

L-am asamblat in mare graba, ca ma interesa cum cade pe mine, si nu finisarea lui asa cum scrie la carte. Cu toate ca nu trebuie sa faceti ca mine, veti intelege avantajele lipiciului in croitorie foarte clar din ce va voi povesti mai jos.

Asamblarea am facut-o cu metoda bieului de la quiltuit.
L-am pus exact asa cum am explicat pe tutorialul Cum se pune bieul la quilt.
Adica intai am taiat tivul de la gat, pentru ca bieul vine exact de o parte si de alta a marginii fara tiv. Asta este de fapt unul din marele avantaje ale folosirii bieului pentru a finisa o haina. Fie de jur imprejur (fata, gatul, cealalta fata si apoi tot tivul), fie numai de la tiv peste fata si peste gat pana la celalalt colt al tivului cum am facut in jacheta albastra de jerseu de mai jos, unde am pus un bieu de bumbac (resturi de la quiltuit). NB si repet: Bieu taiat la 45 de grade, adica bieu adevarat!!!

Mai jos aveti un video cu aparatul cu care faci bieul. Aparatul e de la Clover, dar si Prym are unul la fel de bun, care dupa cate stiu se vinde si in Romania. Eu il folosesc foarte mult la croitorie.
Numai cand fac bieu dublu pentru quilt il fac fara acest aparat. Am mai scris despre punerea bieului: aici, unde folosesc acelasi bieu si aici, unde arat cum se pune.
Eu folosesc aparatul de la Clover (nu gaseam Prym in Olanda, cand am cumparat eu scula de la un magazin special de patchwork).

NB. La haine uneori nu-l indoi si la spate ca la quilt, ci il surfilez si il cos inca o data pe langa cusatura dintre cele doua materiale. Depinde de grosimea bieului sau a materialului folosit, daca il indoi sau nu.


Cum am asamblat t-shirtul cu ajutorul lipiciului, fara sa insailez sau sa folosesc bolduri.


1. Intai am cusut chiar langa linia de cusut/taiat, dar putin spre interior de-a lungul liniei curbe, ca sa intaresc linia si sa stabilizez materialul t-shirtului, care e pe bieu de-a lungul liniilor curbe ('stay stitching' ii zice in engleza). Cos adica la un fir sau doua spre interior si taila 1-2 fire spre exteriorul liniei de cusatura / marginea bieului. Asta pentru vreau sa imi ramana cusatura de stabilizare (stay stitching).

2. Primul bieu pe care l-am pus a fost la partea decolteului de la mijlocul fetei (unde e incretitura mai putin reusita). Cand am pus bieul asta era gata cusuta. Nu am inceput sa fac poze decat dupa ce am inceput sa pun bieul la platca. Dar sistemul este acelasi ca mai jos.

3. Punerea bieului cu lipici. Pentru asta am taiat tivul unde venea bieul. Am pus bieul pe masa calcat dublu, dos pe dos, asa cum va veni pe haina si l-am calcat, ca sa aflu unde este mijlocul care va coincide cu marginea de unde am taiat tivul. Am dat cu lipici pe dosul bieului si am pozitionat materialul peste jumatatea de jos a bieului in asa fel incat marginea taiata sa vina exact peste mijlocul liniei de mijloc al bieului (linia calcata cand l-am indoit).
 Am apasat cu grija materialul de bieul care era sub thist, ca sa se lipeasca de bieu.
Apoi am indoit si cealalta parte a bieului, modeland curba. Pentru asta e bine sa impingi jumatatea de sus a bieului, pe care vrei sa o lipesti, perpendicular peste taietura, ca niste raze, lasand cam cate 1 cm intre ele. Abia dupa aceea modelezi curbura. Si inca o data (scuze ca va bat la cap): numai bieul taiat la 45 de grade se poate modela la liniile curbe.
Apoi am calcat ca sa fixez materialele.

2. Dupa ce am terminat parte centala a fetei, am facut acelasi lucru pe platci, pe care le prinsesem intre timp de spate prin coaserea si finisarea umerilor. Pozele de mai jos arata dosul, fata si felul cum vine platca, dupa ce am pus bieul si l-am calcat.



3. Am cusut bieul la masina, dar numai cel de deasupra bustului, pentru ca celalalt a fost cusut numai dupa ce am unit platcile de fata. Altfel as fi avut doua cusaturi: una pe toata lungimea beiului si alta numai de la subrat la intersectia cu bieul fetei.
Asa arata dupa ce sunt calcate bieurile. Sunt exact unde trebuie sa fie si nu se deplaseaza la cusut. Nu ai nevoie nici de bolduri si nici de insailat si cosi la masina de parca ai avea un Pfaff sau o Bernina cu dublu transportor.
4. Acum pun platcile. Intai am verificat sa vad daca sunt egale ca lungime.
5. Dupa aceea am lipit cele doua parti (fata si spatele cu platcile) in acelasi fel. Adica am dat cu lipici pe dosul bieului de la subrat pana unde se intersecteaza cu platca si l-am calcat iar, ca sa fixez.

Mai jos se vede cum arata dupa ce l-am calcat si trebuia cusut la masina. 
6. Pe urma se pun manecile, fara sa se fi cusut fata de spate, lateral. Adica se coase numai capul manecii de fata si spate. Fiindca partile laterale nu sunt cusute, e mai simplu sa cosi capul manecii cand e plat si sa surfilezi cu masina overlock (serger). Poti sa faci acum si tivul de la maneci.
Ultimele cusaturi si finisari sunt cusaturile laterale, de sub brat - care se cos de la tivul manecii pana la marginea de la tivul de jos. Si apoi trebuie facut tivul de jos.  

Pe tshirtul asta am incercat si pastelurile de colorat pe textile pe care le-am cumparat de curand (pozate in Tentatiile chilipirurilor).
Am desenat mai mult cu mana libera, decat am copiat desenul, pentru ca vreau sa vad cum se fixeaza culoarea textila prin calcat si daca iese la spalat. Data viitoare cred ca voi sablona cu pastelul, dar asta numai daca ramane frumos pe material.

Ce as face altfel daca as fi facut un t-shirt dupa toate regulile artei (cat stiu eu)
- Nu as fi cusut bieul in felul acesta, ci as fi lipit numai partea de dedesubt (cum e pozitionat mai sus) de material si as fi cusut bieul ca la quilt, adica pe marginea indoiturii. As fi indoit bieul spre spate si as fi cusut bieul de dosul hainii de mana, ca sa nu se vada aceste fire de ata si pasii de masina pe bieu. Nu folosesc masina la finisari de beiu, pentru ca nu-mi place cum arata.
- Fireste ca nu as fi fost atat de lenesa sa nu schimb culoarea atei ca sa se asorteze cu bieul. Regula la alegerea atei in situatii ca aceasta este ca se coase cu ata de culoarea materialului care este deasupra (la aplicatii sau aici la bieul pus de mine). As fi cusut si bieul de t-shirt si fixarea bbeiului, daca nu as fi cusut de mana, cu aceeasi culoare: bleumarin.


 - Incretirea fetei este in mod evident un esec. Desi t-shirtul sta cam mototolit pe umeras si in realitate nu arata atat de rau, ramane o greseala. Am taiat tiparul ca sa mut pensa aiurea si fara cap.
In rest la tiparul asta de t-shirt mai am de facut urmatoarele imbunatatiri:
- trebuie sa mut rascroiala bratului mai spre interior (ceea ce nu puteti vedea, fiindca nu am facut poza cu t-shirtul pe mine; imi vine insa MULT mai bine decat t-shirtul de la Ottobre la rascroiala;
- trebuie sa largesc maneca la antebrat / exact sub brat, pentru ca nu am acei 2,5 cm minimum de surplus de purtat (wearing ease). Nici asta nu puteti vedea fara poza mea cu t-shirtul;
- si evident, incretitura nu-mi place si am sa mut pensa (aproape) de tot in platca.

Si inca ceva. Inainte de a coase un t-shirt sau o bluza, primul lucru pe care il faci dupa ce ai taiat piesele hainei este sa se stabilizezi gatul, umerii si tot ce se poate labarta in decursul confectionarii hainei (stay stitching). Eu am stabilizat intai umerii, apoi rascroitura bratului de care e lipita platca (linia de stabilizare mi-a servit si ca ghid de plasament al platcii) si partile curbe unde a urmat sa tai si sa pun bieul.
 La viitorul tshirt o sa fac tutorial. Insa nu va trebui sa mai dau atatea explicatii si detalii si o sa fie postarea mai scurta. Mai rezistati dupa atata trancaneala?!?
P.S. Dati click pe pozele cu bieul ca sa le mariti. Veti vedea mai bine despre ce e vorba.


3 comentarii:

  1. Carmen mie una imi place culoarea mov. Stai linistita nu ai stricat pozele nici cu culoarea, nici cu calitatea lor. Si eu am tot asa aparat si nu-i trebuie reglari multe. Poti sa-l lasi pe automat. Cat despre jerse, ce sa-ti spun...trebuie lucrat mult si multe calitati sa te edifici. La noi se gaseste cu greu, asa ca si experienta e mica. Spor in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  2. buna seara! as vrea sa va adresez o intrebare, a-propos despre lipici, mi-am cumparat o bluzita cu dantela pe care erau lipite niste margelute, lipiciul era din-acela alb-transparent. margelutele le-am dat jos dar a ramas lipiciul. am observat ca se topeste la fier dar nu stiu cum sa-l dau jos. ce sa pun sub si pe dantela ca sa absoarba lipiciul?
    va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  3. Va urmăresc ,apreciez,mă ajuta,continuati.

    RăspundețiȘtergere