Ultima pagina

TRANSLATOR

duminică, 20 ianuarie 2013

Despre tricotaj - tehnici de finisare

E un subiect pe care l-am mai abordat, asa ca stiti ce vreau sa spun: finisarea face totul!
Deci trebuie sa invatam cum se finiseaza cat mai 'profesional'. Cam spun 'sa invatam', ma refer in primul rand la mine.

Saptamana trecuta am citit cateva carti si am vazut niste videouri (dvd) despre tricotat, ca sa ma documentez. Am invatat mult si am inceput sa imi reamintesc din ce stiam in trecut... Voi scrie deci dedspre niste concluzii imporatante despre tehnica in tricotat. Importante pentru mine, cel putin la ora actuala. Poate maine descopar alte informatii, mai utile.



Ca sa fie mai clar despre ce vorbesc, am sa comentez doua din puloverele facute pentru Dodo si Jojo, cele din pozele de mai sus.
Nu cred ca exista o scoala mai buna decat sa faci acelasi lucru de doua ori, pentru ca a doua oara nu vei mai repeta greselile facute prima data, de care ti-ai dat seama pe parcurs. Sau vei putea aplica ideile de perfectionare, care iti trec prin cap,dupa ce ai terminat un tricotaj.
Iata cum cele doua nepotele gemene au indirect si un efect 'didactic' asupra mea.


De fapt nici nu stiu cu ce sa incep: cu teoria sau cu practica. Dar sa pun intai pozele. Comentand, o sa fac si divagatii tehnice.

Va recomand aceasta carte de la Amazon.uk sau de la Amazon.de - nu mai stiu de unde, dar astea sunt in general sursele mele de literatura tehnica pentru hobby.


Cred de fapt ca si asta am mai spus de mai multe ori: am atatea carti si dvd-uri despre lucru de mana, de la croitorie pana la quiltuit si acum tricotaje), incat am luat hotararea sa nu mai iau decat carti de referinta, care sa contina informatii tehnice sau care au modele care ma intereseaza in mod deosebit. Incerc sa imi dau seama daca am de-a face cu o astfel de carte sau nu, inainte de a o cumpara.
De accea va garantez cas este o carte utila, pe care o vei rasfoi de mai multe ori. De aici am invatat o multime de lucruri.

1. E mai simplu de cusut frumos daca lasi pe margine 2 ochiuri drepte, indiferent de cum lucrezi, pe fata sau pe dos (2 edge stitches)
- Asta inseamna ca la numarul de ochiuri (stitches, mailles) pe care il ai dupa tipar, mai adaugi un ochi, care va intra in tiv si ca primul ochi din model se va lucra mereu pe fata.
- Scazaturile sau inmultirile se fac dupa aceste doua ochiuri sau intre ele.
In felul acesta vei poate coase tivul consistent, intre primul ochi de la margine si al doilea ochi lucrat pe fata, vei sti unde sa bagi acul cand vei coase si nu vei avea inevitabile 'scari', ca atunci cand scazi exact la margine.

Am sa va arat care este diferenta.
Pulovarul roz este facut primul, inainte de a (re)citi despre regula cu ochiurile de pe margine.
Pulovarul vernil (culoarea saliel / sage) este facut dupa ce am citit cartea scrisa de Deborah Newton. Dupa cum se vede, marginea la pulovarul roz este mai urata decat cea de la pulovarul vernil.


Acelasi lucru se vede la maneca puloverului roz, unde nu am putut controla bine unde cos cos pe marginea in care scazusem ochiuri.


Diferenta este mare - tivul la puloverul roz este ondulat si arata rau.

Scazatura la puloverul vernil se vede pe fata (vezi prima poza cu tivul de sub maneca), dar nu deranjeaza, pentru ca semnele de scazatura sunt simetrice.

La gat ar mai merge fara cele 2 ochiuri pe margine, pentru ca acolo nu cos, ci iau ochiuri in jurul gatului si pot controla rotunjimea.

2. Atat la cusut, cat si la luatul ochiurilor in jurul gatului trebuie sa fii consistent. Trebuie sa cosi sau sa iei mereu ochiuri in acelasi loc: sau numai intre cele doua ochiuri de pe margine, pe care le-ai lucrat drept (knit., endroit) sau numai dupa ele. Daca nu faci asta, veti repeta greseala pe care am facut-o eu la gatul puloverului vernil (iata ca am ajuns si obiect didactic -:))!!...)


Intai sa va spun ca eu am scazut la puloverul vernil DUPA cele doua ochiuri drepte = 2 ochiuri pe fata + , scazatura (2 ochiuri impreuna / k2tog).
Data viitoare voi scade insa asa: 1 ochi drept (knit / k in explicatiile in limba engleza) si cu al doilea ochi drept de pe margine voi forma scazatura. Adica 1 ochi pe fata  + 2 ochiuri impreuna pe fata (1k +  2ktog).

Daca as fi lucrat un model pe dos (purl, envers) as fi scazut al doilea ochi ca si cum as fi lucrat pe fata si apoi as fi continuat lucrand pe dos, cum imi cere modelul.
Deci pe fata tricotajului: 1 k + 1ktog + p... (repeat p)...  Restul simetric.

Ce am gresit eu aici?
In partea stanga a pulovarului am luat ochiuri la jumatatea celui de-al doilea ochi de pe margine. In partea dreapta am luat ochiuri corect: intre cele doua ochiuri de pe margine.
Data viitoare voi scade cu al doilea ochi de pe margine (scazatura pe fata / knit 2 together) si la cusut sau la luat ochiuri pentru gat le voi lua intre cele doua ochiuri de pe margine.

Sau poate ca data viitoare la gat sau la rascroitura bratului, daca am nevoie de ochiuri luate, voi neglija regula asta, fiindca acolo conteaza mai mult sa scazi egal decat sa ai cele doua ochiuri de pe margine. Daca iti iese oricum rotunjimea gatului perfect poti aplica facultativ tehnica cu doua ochiuri la margine.

3. (asta nu este din carte, este de la mine!) Trucul la scazut la gat si la rascroitura bratului este sa stii cum sa scazi (sau sa inmultesti) in asa fel, incat sa nu ai 'scari'. Care arata asa:

-----
       | _____

Scazutul in scari te deruteaza la gasirea liniei corecte pe care trebuie sa iei ochiurile. 


Pentru asta exista o regula foarte simpla (mult mai simpla decat cea despre care am citit eu in Vogue Knitting).

Sa zicem ca ai de scazut 1 x 5, 1 x 3, 1 x 2 si apoi 3 x 1 ochiuri / ochi (stitches).
- Scazi in primul rand 1 x 5 ochiuri pe fata. 
- Cand te intorci, scazi la captul randului 1 ochi (1 x 1) din urmatoarea scazatura, lucrand ultimele ochiuri impreuna.
- Urmatorul rand: scazi 1 x (3-1, adica numai 2 ochiuri, pentru ca pe al treilea l-ai scazut deja).
Si tot asa (in randul anterior se scade un ochi din ce trebuie sa scazi, in randul in care ar trebui sa faci scazatura x, vei scade X-1).

Cand ai de scazut 2 ochiuri e simplu: 1 ochi se scade in randul anterior, al doilea in randul in care ar fi trebuit sa scazi. De fiecare data lucrezi ultimele 2 ochiuri impreuna.

Cand ai de scazut numai 1x1 nu mai scazi in randul anterior, ca sa poti scade simetric ambele ochiuri pe fata. Deci dupa ce ai terminat randul pe dos de la scazatura 1 x 2, nu mai scazi pentru viitoarea scazatura.
Abia in randul urmator vei scade la ambele capete 1 x 1.

Tricotezi de acum inainte in mod normal: 1 scazatura 1x1 in randul pe fata, nu scazi nimic in randul pe dos.

NB. La fel se scade si la umar. Tot ca sa nu ai 'scari'!

Incercati. Vedeti ca imi iese pefect scazutul partilor rotunde, concave, cu aceasta metoda. Hai sa ma laud singura!

Finisarea gatului.

Am folosit doua tehnici diferite: (a) lucratura tot pe fata, nu stiu cum ii zice in romaneste (garter stitch, point mousse) si elastic (1knit/1 purl; 1 endroit / 1 envers).


Eu iau ochiurile pentru bentita gatului pe fata tricotajului, dar (numai) primul rand de pe dosul tricotajului il lucrez iar pe fata (knit, endroit). Ceea ce inseamna ca pe fata tricotajului va aparea pe dos (purl, envers).
Dupa acceea tricotezi in modelul ales.

La pulovarul roz (garter stitch) nu se vede prea bine efectul, pentru ca se pierde in model. La puloverul vernil vedeti insa clar de ce: obtin niste bobite, care dau cat de cat efectul unei bentite cusute cu mana, ca la puloverele din comert.

Atat deocamdatadespre tehnicile de tricotat. Nu mi-am golit insa inca sacul, pentru ca ar mai fi ceva de spus, de exemplu despre cum se ia firul de lana dupa deget ca sa obtii o tensiune egala (vezi in poza de mai jos diferenta dintre cat de regulat este lucrata maneca si cum se vede tensiunea inegala pe lucratura spatelui.



Spatele e lucrat in felul romanesc de a tricota, cu lana infasurata de mai multe ori pe deget. Daca esti in stare sa controlezi tensiunea firului si sa nu-l intinzi prea mult cand il infasori pe deget, sari peste aceasta parte. Daca ai tendinta de a lucra strans, ca si mine, atunci esti omul meu, caci avem o problema in comun.

Apoi as putea sa va dau tiparul si instructiunile pentru tricotarea acestor pulovere pentru fetite de 1 an, daca aveti lana care se lucreaza pe andrele 3 mm sau chair 2,5 mm, daca nu lucrati atat de strans ca mine.
E un tipar dintr-o revista Phildar, pe care l-am adaptat (avea despicatura sub piept si altfel de fundulite, plus ca dungile erau aplicate pe pulover, ceea ce insemna prea mult volum sub bratul copilului.

Intai am incercat o fundulita aplicata, care si ea este cam prea voluminoasa. Nu arata rau, dar doua ar fi fost prea mult pentru pieptul unui copil de 1 an.


Apoi m-am gandit sa tricotez o fundulita bidimensionala, ca asta.


Aici s-a pus problema cum sa o cos, incat copilul sa nu traga de ea si sa o rupa. Am cusut-o deci de jur imprejur cu punct ascuns (in urma acului), dandu-i modelul de fundulita.
Este acum foarte bine ancorata.
S-ar putea sa fie si alte metode de cusut, dar cum nu cred ca voi mai face acest model de pulovar, pentru ca m-am plictisit de el, nu voi mai face alte experimente cu aceasta tehnica. Deocamdata.

Pe urma constat ca am neglijat total cusutul la masina (croitorie, lenjerie si quilturi). Am primit niste 'comenzi' de chiloti cu dantela (de fapt nu comenzi, ca le fac eu cadou unor prietene). Si despre lenjerie am neglijat sa scriu.
Dat fiind ca pe 28 ianuarie este ziua mea, imi iau mereu liber in aceasta perioada. Olandezii au obiceiul sa iti impodibeasca scaunul cu serpentine si baloane, vine toata lumea sa te felicite... pe scurt: mare tambalu, care mie nu-mi prea palce. Revin la lucru in saptamana urmatoare, cu prajiturile de rigoare.  Vreau sa merg in acea saptamana si la Rotterdam la cursul de lenjerie, pe care l-am intrerupt in decembrie si sa vizitez niste colegi in Haga. Pentru una din ele, Karla, care imi este foarte draga si pe care as fi vrut-o de fapt de nora, voi face cei mai frumosi chiloti cu dantela pe care ii pot face eu pana acum.

Si acum o poza Jojo si Dodo de CraciunSuperb ii sta culoarea bleumarin lui Jojo. Eu nu as fi indrazanit sa tricotez pana acum ceva bleumarin, fiindca nu stii niciodata cum reactioneza mamica la acesta culoare. Imi pare insa bine ca nora mea are astfel de gusturi si am 'feu vert' ca sa folosesc si alte culori decat cele pastel.

Ca ultim comentar, ceva foarte straniu: partea de sus a capului lui Jojo si partea de jos de la Dodo - falcutele, nasul, gurita si gropita din barba - este de la noi (de la fiul meu, care seamana cu mine), iar restul de la mama olandeza. Daca ai schimba jumatatile de cap, ai obtine un copil care seamana perfect cu mama si un copil care seamana perfect cu tatal.
Ciudata mai e si natura!


5 comentarii:

  1. Chiar daca nu le am cu tricotatl,nu imi place si prefer croseta,abia astept postarile tale:)imi place cum povestesti,cum explici...
    Ploverele sunt foarte frumoase ca si model dar si culorile alese...
    iar nepotelele...dulci si pufoase:)

    RăspundețiȘtergere
  2. doamna, sarutmana mult pt articol.
    Nu stiam de niciuna din reguli - acum insa mi-e mila sa desir si sa refac la ploverul in curs. Deci la urmatorul, clar voi face mai bine.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce nepotele frumusele ai! Ce le-as mai pupa si m-as juca cu ele! Sa-ti traiasca! Si parintii sunt frumosi.
    Imi plac mult puloverele cu fundite! Buna idee.
    Multumesc pt recomandarea catii. Ma bucura cand scrii despre carti. Esti o sursa de inspiratie!

    Te imbratisez.

    RăspundețiȘtergere
  4. La fel ca si Anca ,imi place sa citesc ce scrii doar ca mie imi place mult si sa tricotez.Nu am timp sa mai tricotez dar am blogul tau pentru totdeauna si deci, cand voi incepe sa lucrez aici o sa citesc mereu!

    RăspundețiȘtergere
  5. Am tricotat si eu un puloveras si acum sunt la etapa de imbinare a bucatilor - spate, fata, maneci. As avea cateva intrebari:
    - metoda cu 2 ochiuri pe fata la inceput si sfarsit de fiecare rand o aplicati inclusiv la maneci sau la zonele rotunjite ?
    - ce fel de cusatura folositi pentru a imbina 2 bucati tricotate - punct in urma acului sau surfilat feston? sau poate altul?

    RăspundețiȘtergere