Ultima pagina

TRANSLATOR

duminică, 14 iunie 2015

Knitting techniques; slits, smooth decrease and edges (Tehnici de tricotat: slituri, scazut fara scari si diferite margini)

[Something about my knitting techniques. 
First, how to make an overlapping slit, not only for buttons & buttonholes.
To position the slit on a sleeve (Fig. 1): divide the number of stitches for the cast on in 2 parts: 40% for the back of the sleeve and 60 % for the front. In my example from a total of 58 stitches: 24 stitches for the back and 34 for the front. Add X stitches to the bigger part / the overlapping part. In my case X = 5 stitches, thus 34 + 5 = 39 stitch for the front.
Start tho knit the two pieces separately. Because you have to overlap 5 stitches, you need to start the second part with the pattern for the Xth stitch on the first part. I am knitting in seed stitch, which means that the 5th stitch on the first part (knit or purl) will determine the pattern for my first stitch on the second part. If you don't do this, the pattern on the two pieces will not match. If you knit in stockinette, skip this.
A knitted jacket with a 'Chanel- sleeve' will have a right and a left sleeve to get the slit in the right place (Fig. 2-5). Do not forget this when you cast on.
To join the two pieces knit the last 5 stitches on the upper part of the sleeve together with the first 5 stitches of the other part. In pattern, of course, if you use a special stitch in the garment (Fig. 6-11). After that, you knit as one piece (Fig. 12-14).

In Fig. 15-16 I show that for waist shaping in a pattern of 2 stitches / seed stitch, I cannot decrease 1 stitch inside the knit, but 2, which makes the decrease big. I hope I can press it out when I block the knit. I had to compromise and let the pattern decide wether I need to decrease 1 stitch and disrupt the pattern or 2 stitches.

Decreasing for the sleeve cap or the armhole: I decrease the amount of stitches bigger than 2 in both rows, RS and WS. In the first RS row I decrease the number of stitches given in the pattern (1x6). In the 2nd row WS I decrease 1x6 at the beginning and 1x1 at the end.
Third row RS: I decrease the given amount (1x3) minus 1 (which I already decreased in the previous row) and end with 2 stitches together (1 X1) from the next decrease.
I decrease this way as long as I have more than 1 stitch to decrease. If I have only 1x1 to decrease I do this in the same WS row. This way you wilt get very smooth decreases (Fig. 17).

Edge stitches in knits: the edges I sew together are knitted wit a knit stitch on the RS and a purl on the WS, no matter which pattern I use.
However, I find that for some patterns, as garter stitch or seed stitch, the visible edges are more balanced if I knit the last stitch in the row and slip the first stitch in the next row (the same stitch) with the yarn in the back. I really like the bumps, which are part of the pattern.
I know that experts (Vicky Square) do not do that, but I do not like the result as you can see in Fig. 19, a picture of some mistakes made when I knitted watching Netflix.
Fig. 19 shows the interior edges, knitted with knit stitches on RS and purl stitches on WS].

Am facut cateva poze in timp ce lucram la jacheta Tweed Blazer de pe Ravelry, despre care am scris data trecuta.
Daca va amintiti pozele, ati vazut ca aceasta jacheta are multe slituri (slits): unul in spate, doua in fata si doua la maneca.
Am sa va arat intai cum se face un slit frumos, asa cum am invatat de pe instructiunile de la acest model.

1. SLITURI IN TRICOTAJ

Nimeni nu va impiedica sa faceti slitul lucrand doua jumatati separat si unindu-le dupa ce ati tricotat lungimea slitului. Dar acesta este un slit ale caror parti se suprapun, asa cum este intentionat modelul si este mai frumos. Iar daca vrei sa faci un slit cu butoniere, cum am facut eu, nu ai alta metoda.


Fig. 1

Butonierele sunt marcate cu verde, pentru ca nu se vad bine. Sunt foarte, foarte mici. Intentionez sa pun nasturi mici, ca perlele, nu sa tricotez nasturii ca in model.

Pozitia slitului la maneca necesita un calcul simplu. 
IMPORTANT. Formula nu este data in instructiuni. Ti se spune numai: pui atatea ochiuri, lucrezi atatea randuri, etc... Am dedus-o comparand diagrama (schematic) cu informatii din cartile de croitorie. 
Nu incalc nici un copyright daca v-o dau aici.


Fig. 2

Se imparte partea de jos a mancii in 2 parti - 40% in fata si 60% in spate. 

Asta inseamna ca trebuie sa tricotati o maneca dreapta si o maneca stanga, in oglinda. In general in tricotaj manecile sunt simetrice si nu se face diferenta intre maneca dreapta sau stanga. Dar daca faci o maneca cu slit, se schimba treaba.

Pozitia slitului la spate este la mijlocul spatelui. 
La fata masurati unde vreti sa il puneti. Eu cred ca am sa-l pun la mijlocul fetei sau ceva mai spre linia de cusatura laterala.

Cum se lucreaza slitul

NB. Va demonstrez pe slitul de la spate, fiindca manecile sunt deja gata. La spate am impartit toate ochiurile de la baza (130 de ochiuri??? nu am aici hartiile) in doua parti egale si am adaugat 5 ochiuri la una din jumatati.

Dupa ce ati stabilit unde vreti slitul, calculati cele doua parti. 
De exemplu la maneca mea am avut de impartit 58 de ochiuri. 
60% din 58 ochiuri = 34,8 ochiuri = rotunjit 34 ochiuri
40% din 58 ochiuri = 23,2 ochiuri = rotunjit 24 ochiuri

Nu am rotunjit la 35 si 23 de ochiuri, pentru ca nu voiam slitul prea spre spate, desi un singur ochi nu conteaza. Puteti rotunji cum doriti, de fapt. Importanta e numai proportia 40% - 60%.


Fig. 3

Pentru ca slitul se suprapune, trebuiesc adaugate un nr X de ochiuri la partea de deasupra. Numarul de ochiuri este egal cu latimea slitului. 
Eu am folosit 5 ochiuri (X = 5 stitches)

Deci am pus (cast on): 
- Fata manecii (partea cea mai mare, care se suprapune si apare deasupra) = 34 + 5 = 39 ochiuri (39 stitches)
- Spatele manecii (partea de dedesubt) = 24 ochiuri (24 stitches)




Fig. 4

Slitul la maneca este exact la 40% - 60% ochiuri, dar este acoperit de 5 ochiuri, care imi permit sa fac butoniere sau sa pun nasturi.

Eu lucrez cele doua parti ale slitului in acelasi timp, cu doua pelote separate, dar pe aceleasi andrele. Prefer aceasta metoda, desi e mai incomod de lucrat, pentru ca trebuie sa ai grija mereu ca firele sa nu se incurce, cand intorci andrelele ca sa lucrezi urmatorul rand. Cu aceasta metoda obtineti slituri de exact aceeasi lungime.

DACA LUCRATI IN MODEL (la mine: punct bob de orez / seed stitch) trebuie ca ochiurile care se suprapun sa fie in acelasi loc in model.
Pentru asta, tricotati in mod nomal partea pe care o puneti deasupra si notati ultimele X ochiuri.
(La spate nu contraza care parte este deasupra, daca nu te tii de regula ca la femei partea dreapta vine peste partea stanga si directia continua si pe spate).

La mine ultimele 5 ochiuri au fost (vazute din fata): 
Sfarsitul randului / end row with stitch 1.
1. Fata / Knit - 2. Dos / Purl - 3. Fata / Knit - 4. Dos / Purl - 5. Fata / Knit ....(....) ......

Asta inseamna ca atunci cand incep modelul la cealalta parte a slitului, va trebui sa incep cu modelul de la ochiul nr. 5, care se va suprapune peste ochiul nr. 1 de la partea de deasupra.
                                         1 - 2 - 3 - 4 - 5 .........(5 + 34 stitches, 39 total)
(24 stitches total)...............5 - 4 - 3 - 2 - 1

Dupa ce ai unit cele doua parti, ramai cu exact 58 de ochiuri. Adica atat cat trebuia sa ai pentru perimetrul manecii jos, daca nu ai fi facut slit.

Acest model are numai doua ochiuri, care trebuiesc repetate mereu. Deci diferenta nu este atat de mare, ca in cazul in care ati avea un model format dintr-un numar mai mare de ochiuri.

Retineti insa regula:
Modelul ultimului ochi de la slitz de pe partea superioara este modelul primului ochi de la partea inferioara.

Dupa ce am tricotat cele doua parti separat, le voi uni in felul urmator, ca sa suprapun cele doua parti ale slitului..


Fig. 5

NB. Poza aceasta nu este corecta, pentru ca arat spatele. La maneca partea cea mai mare trebuie sa fie deasupra.

* Lucrez pe fata prima parte pana ajung la ultimele 5 ochiuri care se suprapun. 


Fig. 6

* Le trec pe alta andrea, ca sa fie in aceeasi directie cu partea care trebuie adaugata (Fig. 7). 

ATENTIE! Aveti grija sa nu schimbat directia ochiului pe andrea cand le treceti pe a doua andrea. Pentru asta nu le luati ca si cum le-ati lucra, ci le glisati de pe o andrea pe alta. Trebuie de fapt sa le glisati de doua ori, ca sa fie pe andrea in poztia in care le poti tricota.
Daca schimbati pozitia lor pe andrea, ochiurile vor iesi sucite si vor arata urat, pentru ca sunt pe fata si se vor vedea.

Fig. 7

* Cele 5 ochiuri se lucreaza impreuna, asa cum se vede mai jos. 


Fig. 8

Aici am lucrat deja doua ochiuri impreuna = din doua ochiuri am 1 singur ochi, marcat cu cercul verde mic de pe andreaua din dreapta. Stiu, cercul nu este cerc, desi am incercat sa obtin un cerc.
Mai am acum inca 4 ochiuri de unit (cercul din stanga).

Pentru ca lucrez in punctul 'bob de orez' (seed stitch), trebuie sa lucrez si aceste 5 ochiuri (duble) in model: voi uni doua ochiuri pe fata (knit stitch) si urmatoarele doua ochiuri pe dos (purl stitch) asa cum imni cere modelul.

Knit stitch / ochi pe fata.

Am observat ca lucrand pe fata (right side) imi este usor sa iau ochiurile de pe cele doua andrele din stanga.


Fig. 9

Purl stitch (ochi pe dos)

In schimb lucrand pe dos, lucrez mai usor daca mut ambele ochiuri pe andreaua din spate sau din fata, ca sa le lucrez impreuna:

Fig. 10

Mai am numai doua ochiuri de unit...


Fig. 11

... iar dupa aceea voi lucra in continuare in punct ' bob de orez. 
Dupa cum vedeti, modelul nu este intrerupt, ceea ce ar fi fost o catastrofa, fiindca ai fi obtinut punct de elastic (1 x1), foarte vizibil.


Fig. 12

Acest mod de imbinare a celor doua parti da o finisare frumoasa si ingrijita.


Fig. 13

Un ultim detaliu - slitul meau are 9,5 cm.

Fig. 14

DESPRE SCAZUTUL INTERIOR IN PUNCTUL BOB DE OREZ (DECREASE IN SEED STITCH / WAIST SHAPING)

Pentru formarea taliei (waist shaping) trebuia sa scad in anumite locuri cate un singur ochi. Daca as fi facut asa, as fi stricat modelul, pentru ca in loc de ochiuri pe fata si dos alternate as fi obtinut doua ochiuri pe fata sau pe dos unul langa altul. De aceea am fost obligata sa scad cate 2 ochiuri in acelasi timp, ceea ce mi-a spatiat scazaturile mai mult decat era necesar.

A trebuit sa fac un compromis si sa aleg intre 'integritatea modelului' si scazaturile uniforme si mai putin ' dramatice' (pentru termenii de tricotat si de cusut traduc din engleza, pentru ca as am invatat).


Fig. 15

Fig. 16

Sper ca atunci cand voi spala si presa tricotajul sa se vada mai putin 

SCAZATURA LA MANECA

Desi despre acest lucru am mai scris, cred ca nu e rau sa va amintesc cum se scade fara sa ai 'scari' sau 'zimti', care nu numai ca fac scazatura urata, dar iti complica in mod inutil munca de asamblare a tricotajului. Asta pentru ca acele 'scari' te deruteaza cand cosi si vrei sa le eviti.


Fig. 17

Trucul este sa scazi numarul de ochiuri in primul rand, iar in randul urmator, in general in randul de pe dos, sa mai scazi la capatul randului un ochi din cele pe care trebuie sa le scazi in randul urmator (pe fata). 
Pentru acest cardigan trebuie sa scad: 1 x 6 ochiuri, 1 x 3 ochiuri si de cateva ori 1x 1 ochi.

Se scade asa:
1x6
1 rand fata/ F (1st row Right Side RS) - 1 x 6 ochiuri la inceputul randului
2 rand dos / D (2nd  row Wrong Side WS) 1 x 6 ochiuri la inceputul randului PLUS 1 x 1 la sfarsitul randului.

1x3
3 rand F (3rd row RS) 1x2 ochiuri (pentru ca am scazut deja 1 ochi) la inceputul randului PLUS 1x1 la sfarsitul randului
4r D (4th row WS) 1x2 ochiuri (pentru ca am scazut deja 1 ochi), iar la sfarsit nu mai scad nimic, pentru ca in randul urmator am numai un ochi de scazut la fiecare rand si nu mai am din ce sa scad 1 ochi.

1x1
5 rand (5th row RS) 1x1 la inceputul randului PLUS 1x1 la sfarsitul randului
6 rand (6th row WS) se lucreaza in model, fara sa scazi.

PENTRU ANA: la masina de tricotat scadeam in acelasi fel.

MARGINILE IN TRICOTAJ (EDGE STITCHES)

Mi-am adus acum aminte de ce fel de ochiuri folosesc la tricotat cand ajung la margine. Pentru ca am facut o pauza de cel putin 10 ani la tricotat, uitasem. Daca am scris pe undeva altfel, am schimbat metoda. 

1. Pentru marginea care se coase lucrez mereu primul si ultimul ochi pe fata (knit stitch) pe partea care va fi fata tricotajului si primul si ultimul ochi pe dos (purl stitch) pe dosul tricotajului. Indiferent de model!

Inainte lucram mereu ultimul ochi pe fata (knit stitch) pe dosul tricotajului si il luam nelucrat pe fata, cu firul in spate.

Am renuntat la acesta metoda - care imi dadea o margine stabila, dar nu foarte neteda. Asta pentru ca obtineam un ochi pe dos la margine (purl stitch on the edge / bump).
De fapt e mai bine sa lucrezi fiecare ochi de pe margine pe fiecare rand, pentru ca vei coase mai usor. Despre asta, insa, alta data.

2. In schimb metoda cu ultimul ochi lucrat pe fata si primul ochi luat nelucrat (knit the last stitch, slip the first stich) imi da o margine exterioara frumoasa pentru tricotajele in punct lenes (garter stitch) sau in punct ' bob de orez'  (seed stitch). 

Am vazut ca in cartile despre tricotat se foloseste aceeasi margine - vezi la punctul 1 - si pentru punctele de care vorbesc mai sus. Mie imi place insa mai mult marginea despre care am scris la punctul 2, pentru ca nu distoneaza cu modelul asa cum distoneaza marginea nr. 1.

Va arat in poza de mai jos cele doua posibilitati, pentru ca acolo unde am incercuit cu verde am lucrat din greseala ca pentru marginea 1, marginea pentru cusut. Ma uitam la computer la Netflix si nu am fost foarte atenta.


Fig. 18

Daca va place mai mult marginea 1, care se vede numai ca un ochi pe fata, folositi-o. Va arata asa cum se vede in Fig. 20, in care va arat marginea pe care voi coase.
Eu raman la marginea 2 pentru punct lenes (garter stitch) si bob de orez (seed stitch). 

Ultima poza este cu marginea 1, pentru cusut.  Dupa cum vedeti nu are acele bobite (bumps) ca in marginea 2 de mai sus (acolo unde am lucrat corect) si va sta mai bine in interiorul tricotajului. Acolo unde am incercuit cu verde am facut o greseala si am folosit la 2 -4 randuri marginea 2. Vedeti si aici diferenta.

  Fig. 29

Nu e asa ca acest bumbac se lucreaza foarte frumos? Trebuie sa ma credeti pe cuvant ca este si foarte placut de lucrat, fiindca nu este tot atat de rigid ca Fil d'ecosse.

O postare lunga cu multe poze. Ati supravietuit????

Un comentariu:

  1. Am supraviețuit și am ieșit mai învățată la sfârșit.
    Culoarea e foarte frumoasă și chiar arată a tweed, cred că ajută mult si bobul de orez.

    Știu că bobul de orez este stabil mai ales dacă îl lucrezi cu andrea mică, cum ai zis tu că faci. Dar plănuiești să stabilizezi și altfel jacheta? Mă gândesc la rascroieli, nu e posibil să se întindă, bumbacul fiind în general mai greu si inelastic?

    RăspundețiȘtergere