Ultima pagina

TRANSLATOR

joi, 28 mai 2015

FROZEN (II) Painting textile with Permanent Markers (pictarea pe textile cu Permanent Marker)

[Simplicity asks me to applique all the little pieces on the skirt using Pellon / Vliesofix / Wonder-Under. I am not very happy with this suggestion, because dresses for my granddaughter have to be washed often. Imagine how the skirt would look like after 4-5 machine washes. My son and DDIL never heard about handwashing clothes, or, if they did, they decided to forget about it as soon as possible.
That's why I used raw edge machine applique on the bodice, but used a fabric pen to paint the bands on the skirt.
I made stencils using a plastic cover from an old manual. You can use sheets for projectors, as well, but they must not be too flimsy. Or special sheets for stencils, if you can buy / get them.


Fig. 1
After you copy the design with a permanent marker you have to cut the holes. I first tried with a special hobby knife (you can see it on picture 3). Very, very difficult. Nice sharp scissors used only to cut paper are perfect. It is easier to get smooth curves with scissors than with a hobby knife. 
I discovered that it is easier to baste and steamiron the edges before I draw the motifs. Edges do not ravel anymore, if you baste them before handling the fabric for painting.
Because my strips became narrower after I turned the edges, I had to add the finished edges on the stencil, to be able to position it correctly on the fabric strips. You have to mark the pattern repeats, too. Fig. 2 -6.

First I tried to mark the contours with different colors and then fill the space in with the same color. Fig. 6 -7. Too much work, especially after I noticed that clear marked edges in black are prettier. Fig. 9.
Now I mark the whole design with a black Fineliner permanent ink and only after that color the pieces as needed. 

I used a black permanent marker with a fine tip and Edding textile pens. Edding 4600 is the textile pen you get with Bernina ColorWork. They are really good, but they last less then Edding 4500. Those are very good, as well. 
Cheaper fabric pens TextiLico require more attention. They tend to bleed a bit. Don't fill the hole design with those pens, because they will bleed outside the edges. Fig. 14.
Marabou pens are pretty, but not so easy to use. They tend to leek.
To fix the paint follow the manufacturer's instructions. I let the pain dry for 24 hours and then fix them with a warm iron].

In tipar ti se da modelul pentru aplicat, atat pe corsaj cat si pe fusta.

1. L-am copiat pe foita de tipar si am colorat un model, ca sa stiu cu ce culori voi trebui sa lucrez.

2. Apoi l-am copiat pe o foaie de plastic transparent, care se foloseste la coperti in magazinele de fotocopiat (copy-copy). De fapt aceste coperti sunt reciclate de la materiale de studii, care nu mai sunt acum actuale. In partea din stanga se vede ca foile de plastic au fost taiate din spirala de sarma a brosurii.


Fig. 2

Am copiat desenul cu un Permanent Marker negru si am indicat marginile cu linie intrerupta. Vedeti ca am marcat liniile de demarcatie intre modelele care se repeta. In acest fel voi sti cum sa le repozitionez pe panza, ca sa am un model continuu.

3. Am decupat 'aplicatiile' folosing o forfecuta IEFTINA cu varf ascutit, pe care am cumparat-o intr-un set de foarfece de la un magazin pentru hobby. Foarfeca nu se foloseste la taiatul panzei. La fel nici foarfeca cu care taiati panza nu va fi folosita la taiatul plasticului pentru facut sabloane, pentru ca o veti distruge si veti mai putea taia panza cu ea.


Fig. 3

Trebuie sa faceti intai o gaura in mijlocul desenului pe care il taiati. Nu incepeti sa taiati exact pe margine, pentru ca gaura poate sa iasa exact acolo unde nu o vrei, adica in afara liniei. In poza de mai sus se pare ca am inceput pe linia desenata, pentru ca nu vedeti ca decupasem deja partea de jos a petalei de floare.

In schimb in poza de mai jos se vede clar unde am inceput: in mijloc, spre partea stanga. Vedti si cat de urata iese prima gaura in plastic. Din cauza asta, repet, nu incepeti pe linia de decupat!


Fig. 4

4. Mi s-a parut mai simplu sa insailez intai tivurile benzilor bej si abia dupa aceea sa desenez conturul 'aplicatiilor'. Daca as fi desenat intai si apoi as fi indoit tivurile, s-ar fi destramat materialul.
In afara de asta, poliesterul pe care l-am folosit nu se indoia bine, decat dupa ce era calcat cu aburi.

Acum am observat ca liniile mele de plasare a sablonului pe banda nu mai corespundeau, pentru ca in tipar mi se dadea desenul pe banda, fara sa fie indicat grafic tivul.


Fig. 5

A trebuit sa mai trag doua linii care sa marcheze tivul (1/2"). Aceste linii interioare sunt liniile de plasament al benzii.


Fig. 6

La inceput am trasat modelul de pe sablon cu culorile respective, abia in faza a doua am colorat petalele si frunzele.


Fig. 7


Fig. 8

E prea multa munca, pentru ca trebuie sa schimbi de fiecare data culorile. In plus am vazut la prima rochita ca 'aplicatiile'  sunt mult mai frumoase si mai putin sterse, daca le conturez cu un stilou negru Permanent Marker cu varf fin (Permanent Marker / Fine liner)



Fig. 9

La a doua rochita am desenat de aceea intai toate contururile cu un stilou permanent cu varf fin NEGRU (Fine Liner / Permanent Marker) si abia dupa aceea am colorat.


Fig. 10

Ce vopsele pentru fabrica am folosit:
Pentru contur - orice Permanent Marker negru cu varf fin (Fine liner)

Pentru colorat:
- Edding 4500 (vopsea made in Germmany), cutia din stanga. Este vopseaua in forma de stilou cu fetru care este recomandata de Bernina pentru programul ColorWork. In Olanda se gaseste la magazinul de hobby Pipoos, din orasele mai mari.

- Marabou Textil painter Glitter (stilourile din dreapta). Sunt mai putin entuziasmata de aceasta vopsea, pentru ca stiloul cam curge si te trezesti cu pete, pe care nu le vrei.


Fig. 11

Sunt foarte multumita de Edding 3000 Permanent Marker, care se gaseste chiar peste tot. Am folosit culorile fucsia, rosu si verde, pe care le vedeti in poza.
Culoarea verde este mai inchisa decat as fi vrut eu, insa culoarea din stilou nu curge, largind modelul pe panza.

In poza de mai jos vedeti cum iese daca folosesti Edding 3000 verde (frunzele din dreapta jos) si un alt creion de vopsea textila, TextiLico, care se vinde la Pipoos si este cel mai ieftin dintre toate creianele sau stilourile textile folosite.

Cu TextiLico am colorat celelate frunze din Fig. 12, deasupra celor colorate cu Edding 3000. Culoarea este mai buna, dar incepe sa se intinda. De aceea trebuie sa lasi un milimetru intre centurl vopsit si linia din margine, ca sa nu iasa culoare din cadru. Nu vei obtine spatii goale, fiindca partea colorata se extinde, cat e vopseaua inca umeda.

Cel mai frumos vopseste insa Edding 4500, asa cum se vede din al treilea set de frunze, cel de sus. Fig. 12. Nu se intinde si poti obtine chiar gradatii de nuanta, daca mai dai inca o data peste primul strat.
Dezavantajul acestui creion este ca se termina repede, pentru ca este si mai subtire decat celelate doua. Deocamdata am doua cutii de creioane in care nu mai am verde. Din fericire la Pipoos se vind si creioane 'varsate'. 


Fig. 12


 In poza de mai jos se vede clar cum a curs TextiLico peste conturul negru (primele frunze de jos).


Fig. 14

Punctele albastre sunt facute cu Marabou glitter Textil painter.

Dupa ce ati terminat de vopsit, lasati vopseaua cel putin o zi sa se usuce. Apoi o fixati cum scrie pe instructiunile vopselei folosite. 
Pe cutia cu Edding 4600 scrie ca trebuie calcate desenele cu fierul cald (cat suporta materialul) timp de 5 minute. CINCI MINUTE!!! pentru fiecare portiune care a fost pictata. Nu cred ca trebuie sa va mai spun cat timp imi va lua asta. Probabil ca ma voi uita la televizor  tinand fieruld e calcat pe rochie si mutandu-l din 5 in 5 minute. 
Noroc ca pe langa Netflix am acum si HBO (HBO GO / on demand). Aveam inclus in abonament un pachet KPN-Plus gratis, pe care l-am schimbat pe HBO. In afara de sport, programe pentru copii si ceva porno nu am pierdut nimic! -:)!!! De cand voiam sa vad serialul Outlander, care se transmite numai pe HBO.

Aceasta este Partea II din Seria despre rochita Anei din Frozen pentru copii:

Partea I - FROZEN (I) Anna's dress (rochia de bal a Anei)

Partea III - Frozen (III) Anna's ballgown the easy way (Rochia de bal a Anei simplu de facut)

FROZEN (I) Anna's dress (rochia de bal a Anei)


Fig. 1

[I am sewing dresses for my granddaughters' birthday: Anna's dress for the ball in the movie Frozen. I use a ' Frozen' Simplicity pattern for kids.



It was very difficult to find the right fabrics, especially the right colors (Fig. 2). 
Finally I bought polyester 'dupioni' in the home dec department (fabric used for curtains, Fig. 3). For the bodice I used black cotton, because I do not want polyester for something my granddaughters will wear near the skin. I interfaced the cotton with a fusible interfacing, because the fabric was rather thin and without body (Fig. 4-5). However, the interfacing will not touch their skin, because the bodice will be lined with the same cotton fabric. 
I am not very happy with the polyester satin for the shoulder bands, it is a bit too stiff. Fortunately it is only a small piece of fabric (Fig. 6).
I do not like all the sewing instructions in the pattern. Next time - it will be soon a next time, because I sew for twins - I shall not follow the instructions saying that I have to place the applique after the bodice and the the skirt are sewn together, because it is very difficult to place it in the gathered part of the skirt. I solved this problem using a sleeve pressing board (Fig. 9).
Another modification wil be to replace fabric applique on the beige bands on the skirt with textile paint (permanent markers and speciality markers / Marabou glitter pens). The main applique on the bodice was done by machine (raw edge applique / buttonhole stitch, Fig. 7-8). I did it after the skirt was sewn to the bodice. It was terrible to pivot such a lot of fabric under the harp of my machine. This is another part of the instruction I shall not follow anymore.
In the next position I shall show you how this is done and how I make my own stencils with simple stuff from the bookshop].

Acum in romaneste.

La ziua lor de nastere din 9 iunie Dodo si Jojo vor purta rochia de bal a Anei din filmul de desene animate 'Frozen'.

Aproape am terminat prima rochita. Mai am numai sa cos captuseala, sa pun banda aurie la decolteu si in talie si sa aplic fermoarul si sa fac tivul. La ora actuala rochita arata ca in prima poza.

1. Cel mai greu a fost sa gasesc materiale in culorile din film
Culoarea fustei in poza de sus nu este cea adevarata, pentru ca verdele este mai mult spre galben decat spre albastru, cum a iesit poza. Observ acum ca singurele poze in care culoarea se apropie de cea reala sunt Fig. 5 si 7.


Fig. 2

Pentru fusta am ales un material sintetic care se folosest la draperii (raionul de materiale stofe folosite la perdele / home decoration). Seamana cu matasea dupioni, dar este mai putin supla. Poliester!!! Nu am gasit o culoare de verde crud, dar mai cenusiu (muted color), cum este in film. 


Fig. 3

Tot din acelasi material de perdea  am taiat dungile bej, pe care trebuiau aplicate modelele de flori si frunze stilizate. Spre marea mea surprindere se calca bine si pastreaza cuta de la calcat.

Panglici verzi inguste nu am gasit in culoarea originalului. Am ales o culoare mai inchisa, pentru ca era singura panglica de 1 cm mai supla si care nu imi facea probleme la incretit. Nici culoarea panglicilor nu este cea adevarata, pentru ca este prea mult albastru in poza si nu stiu cum sa reglez aparatul de fotografiat.


Fig. 4

2. Corsajul l-am facut din bumbac negru, dar pe care a trebuit sa aplic termocolant. Altfel ar fi aratat ca o carpa moale. 
As fi putut sa cumpar saten negru, dar cum nu am gasit decat satin din poliester nu am vrut sa poarte Dodo si Jojo sintetic direct pe piele si pe o portiune atat de mare a toracelui. Corsajul va fi captusit tot cu acelasi bumbac, asa ca nu vor simti termocolant pe piele.


Fig. 5

3. Bretelele sunt din singurul saten verde pe care l-am gasit
Este rigid si se nu se coase foarte bine. Am inteles ca exista in comert si satin din poliester de buna calitate, care se poate folosi chiar si in lenjerie si care seamna foarte, foarte mult cu matasea. Satenul pe care l-am folosit pentru bretelele rochii de bal a Anei nu este insa de calitate. Din nefericire.


Fig. 6

4. Ar fi trebuit sa cos dantela (punctul zigzag) cu ata alba, dar mi-a fost lene sa schimb ata. 
Pentru cusutul rochiei am folosit ata gri Güttermann, in afara de corsaj, unde am cusut cu ata neagra.
Trucul cu ata gri l-am invatat din quiltuit. Daca nu ai ata de culoarea respectiva, poti folosi o ata gri de o nuanta apropiata cu de nuanta materialului pe care lucrezi. Efectul e mai bun decat daca ai folosi o ata diin aceeasi familie de culoare, dar care contrasteaza cu culoarea materialului. Pentru culorile cu galben in ele, folosesti ata bej.
De foarte aproape se vede ca ata nu este verde, mai ales in close-up.

5. Modelele aplicatiilor sunt date in tipar. In instructiuni scrie ca trebuie sa termocolezi aplicatiile folosind Vliesofix / Wonder-Under / Pellon (fusible web). E cel mai simplu de facut, dar rezultatul nu mi se pare suficient de rezistent pentru o rochita care va fi purtata si spalata de mai multe ori.

6. Metoda mea
Daca folosesc metoda cu termocolant voi aplica piesele termocolate cu punctul de butoniera de la masina de cusut (machine raw edge applique with buttonhole stitch).  

Asa am facut la corsaj.


Fig. 7

Din nefericire pentru mine, la prima rochita am aplicat pe corsaj asa cum a fost indicat in instructiuni: dupa ce am cusut corsajul de fusta incretita. A fost extrem de greu sa pivotez mereu corsajul cand cuseam pe o linie foarte curba sau la varfirile ascutite ale frunzelor. Ma incurca mult fusta, care este foarte larga. 

La urmatoare rochita voi coase aplicatiile inainte de a coase fusta de corsaj.

Fig. 8

Fiindca am experienta cu aplicatul la masina de cusut am realizat ce crima ar fi sa incep sa aplic toate bucatelele mici de pe dungile bej. De aceea am decis sa experimentez cu vopsea textila.

Dar si aici am facut prostia sa nu ma gandesc dinainte ca imi va fi greu sa desenez, daca fusta este deja atasata si 'aplicatiile' (mock applique) continua pana in talie. Asa scria in instructiuni ca trebuie sa fac. Nici aici nu voi mai urma instructiunile.

Am rezolvat problema folosind o planseta de calcat manecile (sleeve pressing board). Dar usor nu a fost!!!


Fig. 9
Atat pentru astazi.

In postarea urmatoare va voi arata cum am facut sabloanele cu care am transferat modelul, folosind materiale pe care le gasiti cam peste tot. 

Seria despre Frozen va continua apoi cu tutorialul cum se coase rochita (metoda de la Simplicity putin modificata de mine).


Aceasta este Partea I din Seria despre rochita Anei din Frozen pentru copii:

PARTEA II - FROZEN (II) Painting textile with Permanent Markers (pictarea pe textile cu Permanent Marker)

Partea III - Frozen (III) Anna's ballgown the easy way (Rochia de bal a Anei simplu de facut)

luni, 25 mai 2015

Cum alegeti un sutien (how to buy a bra)

(How to buy a RTW bra. 
Measure as recommended by the manufacturer - underbust and full bust. These measurements are only the starting point. 
1. Start by choosing a band which fits snugly around your ribcage, but should not dig into the flesh. You should be able to insert only one finger between the band and the body, no more. If you need to use the second eye/hook on the closure the band is too wide. You need to consider that the elastic will weaken in time and you have to correct this by using the next-smaller row of eyes. If you do not have this possibility anymore, your band will be too large and will ride up in the back and the breasts will sag. At this point it is not important if the cups fit.
2. Find a cup size with the same band measurement. Suppose you find out that band 85 cm / European measurement. Try different cup sizes - the one you think you have, for instance 85 C, but try also 85D. 
3. For a good fit the wire and the bridge will have to lie flat against the chest to assure the best support. This is the case if there is no space between the bridge and the skin. The underwire must not poke you in the armpit and must be vertical along the the chest at center front.
4. You must have enough room in the cup for the breast. No breast visible under the wire or bulging above the cup. If this happens the cup is too small.
5. Persons with 'omega' shaped breasts (Fig. 2) may not be able to find a perfect ready to wear bra, because of the characteristics of this a typical breast shape. In this case you will have to compromise and accept that a ready to wear bra will have a wire that is too large for your breast. You will have an empty space under the breasts, above the wire. As far as I know this problem can be only corrected with a custom fitted bra). 




Fig. 1 Desenul este dintr-un aricol de Mark Garbaczyk

Ana a inceput pe minunatul ei blog o serie despre croitul si cusutul unui sutien (https://afilimonb.wordpress.com/2013/08/22/tutorial-confectionarea-unui-sutien/). Va recomand sa o urmariti, in special seria despre sutiene. Chiar daca nu aveti de gand sa invatati cum sa va faceti propriul sutien, e bine sa intelegi principiile de la baza confectionarii sutienelor. 

Seria incepe cu un articol despre masuratul pentru sutien, care este mai putin practic la cumparatul unui sutien, decat daca intentionezi sa inveti sa faci tipare de sutien. La cumparat nu este nevoie sa consideri critic diferitele metode de facut tipare, ci sa sa masori exact cum ti se cere, fara sa emiti judecati de valoare despre felul in care se face tiparul si cum se masoara.
Ratiunea este simpla: tiparul se face pe baza unei anumite metode de constructie, care selecteaza anumite marimi si le foloseste intr-un anumit mod.  Daca vrei sa cumperi un produs bun, trebuie sa stii sa te incadrezi in sistemul de masurare al producatorului.
De fapt nici nu conteaza numarul de banda sau masura de cupa in sine, luate in  mod absolut, penru ca aceste masuri pot diferi de la o marca la alta. Stiti, cred, ca doua sutiene de exact aceeasi marime pe etichta (sa zicem 80D), dar de marci diferite, nu sunt neaparat identice ca forma.

E bine sa stii precis ce masura ai pentru o anumita marca de sutien, ca sa poti comanda prin internet. Daca cumperi din magazin nu e nevoie sa stii dinainte exact ce masura de sutien vei cumpara, pentru ca tot il vei proba inainte sa-l cumperi. Masura pe care o obtii, masurandu-te cum ti se indica, este numai un punct de plecare.


Atitudinea critica din articolul Anei este insa foarte utila cand compari diferite metode de facut tipar, ca sa stii pe care o alegi.
Ca sa va spun insa cinstit, nu am gasit pana acum diferente intre metoda care masoara pe torace pest bust / upper chest si masurarea pe torace sub bust / ribcage. Daca masor sub bust / ribcage, cum mi se cere pe tiparele de la Sewy / Germania, am banda de 95 cm. Daca iau un tipar de la BraMakers si masor pe torace peste piept (upper chest) am nevoie de o banda de 38  = 96,5 cm.

Dar destul despre aspecte tehnice. Am sa incerc sa va dau reguli, care sa va ajute sa cumparati un sutien bun. 

In Fig. 1 vedeti ce trebuie sa controlati la cumpararea unui sutien:

1. Cel mai important lucru in sutienul de gata este lungimea sutienului in jurul toracelui (length of the bra around chest girth), am sa-i zic 'banda', desi termenul nu este prea corect. Dar daca stabilim dinainte ce vreau sa spun cu ' banda', il pot folosi ca sa nu repet mereu 'lungimea sutienului in jurul toracelui'.

Banda este partea sutienului care sprijina sanii, nu bretelele. Daca sutienul s-ar sprijini numai prin bretele am avea toata lumea umerii marcati de urmele permanente ale bretelelor de sutien. Iar daca s-ar sprijini de sarme, n-am mai purta sutiene cu sarme, pentru ar fi foarte neplacute la purtat.

Daca ai sanii mari, banda nu trebuie sa fie foarte elastica sau foarte ingusta, pentru ca nu ofera suportul necesar. Trebuie sa alegeti o banda foarte fixa pe corp, insa fara sa va stranga in mod neplacut. Elasticul din banda sutienului are de fapt o viata relativ scurta, mai ales daca sutienul este purtat zilnic si nu se spala dupa ce l-ai purtat de doua ori. Cand a ' murit'  elasticul si nu mai ofera sprijinul necesar, puteti arunca sutienul.

Pornind de la masura toracelui sub bust, alegeti cateva sutiene cu aceasta banda si incercati care sutien sta pe corp asa cum am spus mai sus. Deocamdata nu conteaza cum va vine cupa.
Inchisa la ultimele carlige, banda trebuie sa fie atat de fixa pe corp, incat nu poti baga decat un deget intre banda si corp, fara sa simti ca te strange in mod neplacut sau devine mult prea stramta.
De ce la ultimele carlige? Pentru ca elasticul se va intinde cu timpul si vei avea nevoie sa folosesti al doilea rand de carlige, ca sa compensezi pierderea elasticitatii. 
Nu cumparati niciodata un sutien, care nu va fi suficient de strans pe corp, decat daca este inchis la al doilea randuri de ochiuri si carlige. Cand vei avea nevoie sa scurtezi banda, pentru ca s-a intins, nu vei mai avea carlige pe care sa le folosesti. Cumperi deci un sutien cu o viata mai scurta din start.

Daca gasiti un sutien cu o banda potrivita, sanii nu vor iesi pe sub sutien.

Dupa ce ati stabilit care este marimea de banda de sutien de care aveti nevoie (75? 80? 85? etc) incepeti sa probati cupa.

2. Acum cautati o cupa care sa vi se potriveasca, adica:
- Sarma trebuie sa incadreze tot bustul si sa stea lipita de torace, nu inclinata spre fata sau spre spate.
- Partea de jos de la sarma nu trebuie sa va apese neplacut peste torace. Daca slabeste mai mult elasticul din banda, punctul de la baza sarmei va deveni punctul de pivotaj al sutienului si punctul in care sutienul se sprijina de / apasa pe torace. Veti avea chiar dureri sau o senzati neplacuta in acel punct.

Incercati diferite marimi de cupa, dar cu acelasi numar de banda, pana gasiti un sutien care va vine bine.

Cand incercati sutienul aveti grija ca sanul sa fie bagat bine in cupa. Pentru asta sunt doua metode:
- Te apleci (90 grade de pozitia verticala) si tinand sutienul la mijloc, acolo unde de obicei este o fundita, scuturati bine sanii ca sa se aseze in cupa sutienului.
- A doua metoda este mai usoara. De fapt este ceea ce trebuie sa faci de fiecare data cand imbraci un sutien. Dupa ce ai pus sutienul, bagi mana dreapta in cupa stanga (mana stanga in cupa dreapta) deasupra si lateral in partea dinspre subrat. De jos in sus ridici sanul in cupa, ca sa umple toata cupa si sfarcul (apex) sa fie in centru sau pe linia de cusatura orizontala a sutienului.

3. Complicatii. Sanul de forma 'omega' (Ω)

Am o veste mai putin buna pentru persoanele cu sani de forma 'omega' (omega breasts), care au diametrul de langa torace mai mic decat ar avea un san 'normal' cu forma standard. Va arat mai jos despre ce e vorba.




Fig. 2. Forma de san ' omega' si forma de san ' standard'  
(omega shaped breas and the ' standard'  shape).

NB. Desenul sanului 'omega' il am de la Mark Garbaczyk, dar l-am completat cu desenul sanului 'normal'  si am adaugat liniile masurii pieptului peste san ('full bust'), ca sa va explic de ce sutienele ' standard' nu se potrivesc perfect unei persoane cu san omega. Toate liniile colorate si tot ce e scris de mana nu exista in desenul lui Mark Garbaczyk. De aceea aici am pus semnatura de blog, iar Fig. 1 - nu. 

Forma unui san standard, punct de plecare in tiparele comerciale si in sutienele de gata: diametrul cel mai mare al sanului este exact langa torace, dupa care se ingusteaza spre sfarc (apex). Este sanul desenat cu rosu, unde am scris cupa B (B-cup).
Sanul omega este sanul mai mare, conturat cu negru. 

Comparam in Fig. 2 doua persoane cu acelasi diametrul al toracelui sub bust si, in general, cu acelasi diametru al toracelui peste bust (pentru ca nu ma voi referi la o persoana cu foarte mult tesut adipos peste bust).

Din desen puteti constata urmatoarele lucruri:
-  Banda va avea aceeasi marime in ambele cazuri, dar masura peste bust (bustul mare / full bust) difera si cele doua persoane vor fi incadrate in masuri de cupe diferite (cupa se calculeaza scazand din marimea peste bust /full bust si  masura benzii). 
Sa zicem ca prima persoana are nevoie de un sutien 85 B, iar a doua persoane de un sutien 85D. Pana aici nu avem probleme.

- Problemele apar insa daca luam in consideratie diametrul si lungimea sarmei care se folosesc standard pentru o anumita cupa:

In Olanda / Europa se folosesc aceste masuri pentru sarmele de sutien in functie de cupa standard:


artikelnummerbeugellengtedoorsnede
B14/165*16,59,8
B14/18360B65A70AA18,310,5
B14/19265B70A75AA19,211,0
B14/20165C70B75A20,111,3
B14/21070C75B80A85AA21,012,0
B14/21970D75C80B85A90A21,912,5
B14/228*22,813,0
B14/23770DD75D80C85B90AA95AA23,713,5
B14/24675DD/E80D85C90B95A100AA24,614,0
B14/255*24,514,5
B14/26480E85D90C95B100A105AA26,415,0
B14/273*27,315,3
B14/282*28,215,8
B14/291*29,116,0
B14/30090E95D100C105B110A30,0
B14/30995E100DD105C110B115A30,9
B14/318100E102D110C115B31,817,5
B14/327105E110D115C32,7
B14/336*33,6

Pentru marimea 85B se foloseste standard o sarma cu lungimea de 23,7 cm si diametrul de 13,5 cm.
Pentru marimea 85D sarma are standard o lungime de 26,4 cm si un diametru de 15 cm.
Din poza se vede clar ca o persoana cu sani omega (85D) are nevoie de exact aceeasi sarma ca si o persoana cu o banda identica, dar cu sani de forma 'normala' (85B) si anume sarma pentru marimea 85B.

Sarma din sutienele de gata, pe care persoana cu sanii omega le va cumpara, va fi prea mare, dar cupa standard,care corespunde sarmei care se potriveste sanului omega, va fi prea mica pentru san. Sanul va iesi din cupa 85B, fie pe sub sarma, daca si banda e mai larga sau s-a slabit elasticul, fie peste cupa. 

Pentru aceasta nu va recomand sa va duceti la cumparat cu masura sarmei, care vi se potriveste in jurul sanului, pentru ca acea masura corespunde unui san standard 'normal' si cupa va fi prea mica.
E mai bine sa probati cat mai multe tipuri de sutien cu marimea de banda corecta si sa alegeti acel sutien cu cupa care se va potrivi cel mai bine. 
Daca ai sani omega, as zice sa incerci si o cupa ceva mai mica (de la 85D la 85 C). Poate ai noroc.

Ca sa rezum: dezavantajul sanilor omega este ca va trebui sa te multumesti cu un sutien cu cupe care iti vor fi putin prea mari in partea de jos a cupei, pentru ca sanul nu va umple toata cupa in jurul sarmei. Mai ales in partea de jos a sanului vei avea putin spatiu gol, iar sarma nu va fi exact in jurul diametrului sanului langa torace. 
In acest caz poate nu ar fi o idee rea sa invatati sa va faceti sutiene singure. 

Concluzii generale
Imi pare rau sa va dezamagesc, dar problemele legate de o cupa de sutien C+ (adica D sau chiar mai mare) nu se opresc numai la croitorie. 

Toate hainele sau lenjeria peste sani mai mari decat B sunt afectate de faptul ca tiparele si hainele de gata nu ti se vor potrivi perfect peste sani. Exceptie o fac doar tiparele construite special pentru cupa D.

Eu personal nu cred ca o persoana cu cupa D va putea sa cumpere sau downloadeze un tipar 'standard' (cupa B), pe care sa-l foloseasca fara FBA (full bust adjustment).

De aceea sunt foarte curioasa care vor fi concluziile doamnelor, care au folosit tiparele gratis ale Anei. Stiu ca sunt bune, pentru ca metoda ruseasca e metoda lui Müller & Sohn, dupa cate am vazut - deci excelenta. Ma intreb numai daca regula generala despre proportii nu se aplica si aici, ceea ce inseamna ca pentru cupa D tiparul trebuie adaptat individual pentru bust (full bust).
Singura mea speranta ar fi sa imbunatateasca Ana personal metoda de facut tiparul si sa realizeze ceea ce pana cum e considerat imposibil. Urmaresc tiparele ei cu interes si abia astept evaluarea lor de Ana si cele care le folosesc. Mult succes, Ana!!!

vineri, 15 mai 2015

Do yourself a favour: knit a swatch (fa-ti un serviciu: tricoteaza intai un esantion)

(Amy Herzog and Sally Melville changed my life as knitter and made me understand why it is important to swatch. But most of all: a knitted swatch is not about gauge, it is about the knitted fabric you will use in the project. Do you love to knit with the yarn or not? Do you like the hand knitted fabric and think you will love to wear it? Does it drapes well for the project or not? These answers are more important than to establish how many stitches and rows you get pro inch. Difference in gauges between yours and the gauge in the pattern can be easily fixed by recalculating the stitches and rows in the pattern.
If I would have known this I would not have bought 10x Drops Alpaca, because I do not like knitting with this yarn and I hate the knitted fabric. 
For me the only way to use it, is to knit with another yarn, Drops Fabel Long Print. Otherwise I would have to give it away.
Spare money and time buying only one skein of yarn and test it in a swatch).


Amy Herzog si Sally Melville mi-au schimbat total ideile despre tricotat si m-au facut sa inteleg de ce trebuie neaparat sa tricotezi un esantion (swatch), inainte de a incepe un proiect cu un fir nou, pe care nu l-ai mai folosit inainte.

Pana acum incepeam direct sa tricotez, crezand ca e suficient sa tin seama de numarul de andrelele si de ochiuri indicate pe eticheta pelotei.
Nu cred ca trebuie sa va mai spun ca rezultatele au fost foarte mediocre.
La inceput, cand aveam marimea 36 la haine, a mers mai bine, pentru ca in general mi se potriveau aproape toate tricotajele facute. Dupa upgrade datorita varstei lucrurile s-au complicat. Am dat sau aruncat pulver dupa pulover, pentru ca nu imi placeau.

De la Amy Herzog am inteles recent un lucru foarte important: un esantion nu se tricoteaza in primul rand pentru a calcula cate ochiuri (stitches) si randuri (rows) iti intra pe un patrat cu laturile de 10 cm (4 inches), ci pentru ca sa vezi ce fel de material tricotat produci (knit fabric) si daca iti va placea sa porti un pulover sau cardigan din acel material. Daca iti va placea sa lucrezi cu acel fir sau daca firul se potriveste modelului ales.

Diferenta dintre numarul de ochiuri si de randuri pe care le obtii pe 10 cm patrati (gauge) cu numarul de ochiuri si randuri date in tipar nu este o problema. Cateva calcule foarte simple te vor ajuta sa adaptezi numarul de ochiuri sau randuri din tipar la ce obtii cu firul (yarn) pe care il folosesti. 
Insa nu vei putea sa corectezi faptul ca nu iti place cum arata tricotajul dintr-un anumit fir, sau ca este mult mai suplu sau mult mai batos decat ai nevoie pentru modelul pe care il faci si vei obtine un tricotaj, care nu arata cum doresti.

Lana poate arata altfel in pelota decat dupa ce a fost tricotata. 
Ca sa scutesti viitoarele dezamagiri si regrete ca ai cumparat acel fir, e bine sa stii ce fel de tricotaj (hand knitted fabric) vei obtine.
E mai bine sa dai banii pe o singura pelota, cu care sa lucrezi esantionul, decat pe 10-14, ca sa descoperi ca nu le vei lucra cu placere.

Aceste randuri sunt inspirate de ultima mea achizitie, 10 pelote de lana alpaca de la Drops (lana roz din mijloc in poza de mai sus), care nu imi place cum se lucreaza si cum arata dupa ce am tricotat un esantion.

Am facut un esantion cu andrele 2 1/2 si 3. Am invatat sa marchez marimea andrelelor cu care tricotez, facand gaurele (yarn over) in functie de numarul andrelelor folosite, ca sa stiu mereu ce andrele am folosit si care este rezultatul final.

Partea de jos este lucrata cu andrele 2,5 (2 gaurele / yarn over si un ochi pe dos / 1 purl, care contrasteaza cu restul lucrat pe fata / knit).



Probabil ca as fi putut obtine ochiuri mai egale si mai frumoase, daca af fi tricotat mai putin repede si as fi format cu grija fiiecare ochi (stitch). Dar oare vreau sa tricotez asa, cu viteza melcului?

Prima concluzia este ca dupa ce am vazut cum se lucreaza lana Drops Alpaca, sau mai bine spus cum o lucrez EU, nu as fi cumparat niciodata 10 pelote. 
A doua concluzie este ca daca as lucra cu un singur fir, as folosi andrele 2 1/2 si nu 3.

Dupa aceea am incercat sa vad ce obtin daca lucrez cu firul dublu si cu andrele 3 1/2 si 4. E mult mai bine, dar totusi nu pot spune ca imi place.


Dupa ce am lucrat cu doua fire de alpaca, am combinat un singur fir de Drops Alpaca cu un fir de Drops Fabel (pelota din stanga din prima poza). Arata si mai bine, dupa mine. Raman la aceasta combinatie:


De fapt in esantionul de mai sus am folosit doua culori diferite de Drops Fabel. Partea de jos este lucrata cu culoarea Wooden Rose, iar deasupra cu Rose Mist.

Cred ca in viitor am sa lucrez o jacheta pentru mine cu aceasta combinatie. Am sa folosesc andrele 3 1/2, pentru ca vreau sa fie mai putin elastica, decat un cardigan sau un pulover, la care as folosi andrele 4. E probabil o jacheta pe care nu as fi facut-o, daca nu as avea acum 10 pelote, pe care va trebui sa le folosesc.

Am mai incercat sa vad ce iese daca tricotez cu doua fire de Drops Fabel Long Print (lana de sosete) si sunt multumita de rezultat:


Lucrat cu andrele 4 1/2 (needle 4 1/2) 

Acum insa e vremea tricotajelor de vara. 

Stiam ca am un pulover lucrat candva din bumbac mercerizat de la Pingouin (Fil d'Ecosse 5) si neterminat, fiindca pe vremea ceea nu prea stiam sa folosesc schema cu masurile de tricotat si habar nu aveam de importanta unui esantion tricotat. L-am desirat si am facut si cu acest fir un esantion, care nu arata formidabil, fiindca mi-a fost lene sa spal intai firul desirat, sa se relaxeze.
Esantionul arata insa mult mai bine dupa ce l-am spalat si l-am lasat sa se usuce plat, ca sa se intinda si relaxeze firul.



Partea de sus este lucrata cu andrele 2 1/2, partea de jos cu 3. Nu am mai marcat, fiindca stiu ca ochiurile sunt putin mai mari, deci nu pot fi decat marimea 3.
Pentru un cardigan de vara as folosi andrele 2 1/2 (care sunt recomandate pe pelota), dar pentru un cardigan pe care l-as broda voi lucra cu andrele 3, ca sa ramana suplu si dupa ce a fost brodat.
Dupa cum vedeti un esantion te ajuta sa alegi modelul potrivit/

Si fiindca tot imi aranjez dulapul am gasit si o pelota de Drops Big Fabel (75% lana, 25% polyamide), cu care am tricotat un esantion in timp ce urmaream un serial pe Netflix. Andrelele folosite sunt 4, 4 1/2 si 5.

Imi place cum arata si cum se lucreaza, dar este o lana de iarna sau toamna. Arata foarte frumos dupa ce am spalat esantionul si l-am calcat cu abur. De fapt nu l-am 'calcat' (ironed), doar am tinut fierul de calcat cu abur (steam iron) deasupra lui. 




Concluzia si in acelasi timp sfatul meu este sa cumparati intai o singura pelota, ca sa vedeti daca va place cum se lucreza cu acel fir si rezultatul. Daca nu va place, nu ati pierdut atatia bani cat ati fi dat pe toate pelotele pentru un model, scutiti munca pierduta si evitati o dezamagire.

Acum insa e timpul sa revin la croitorie sau quiltuit. O zi frumoasa!